Dit is de belangrijkste eis waar alle lidstaten en landen die toe willen treden aan moeten voldoen:

De Unie is gegrondvest op de beginselen van vrijheid, democratie, eerbiediging van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, en van de rechtsstaat, welke beginselen de lidstaten gemeen hebben.
———-

Buiten dit bovenstaande zal dan voor elk land individueel een plan opgesteld worden om hervormingen door te voeren als nodig.

Zie tekst:

Op grond van artikel 49 van het Verdrag betreffende de Europese Unie kan elke Europese staat die de beginselen van artikel 6 lid 1 (over de grondrechten van Europese burgers, eerbiediging van nationale identiteit lidstaten, en de middelen van de EU) in acht neemt, bij de Raad een verzoek doen om tot de unie toe te mogen treden.

Na de Commissie te hebben geraadpleegd en na de instemming van het Europees Parlement te hebben verkregen, spreekt de Raad zich met eenparigheid van stemmen uit over het openen van de onderhandelingen. Het verzoekende land krijgt dan de status van kandidaat-lidstaat en zal vervolgens om echt te kunnen toetreden moeten voldoen aan de zogenaamde Kopenhagen-criteria.

De voorwaarden voor toetreding, de eventueel noodzakelijke overgangsperioden en de vereiste aanpassingen van de verdragen waarop de Unie is gebaseerd, worden vastgelegd in een akkoord tussen de lidstaten en de staat die wil toetreden. Dit akkoord moet vervolgens door alle lidstaten worden bekrachtigd overeenkomstig hun eigen grondwettelijke bepalingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensenrechten !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is wel erg summier omschreven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat je dat wel zou begrijpen ...neem maar eens een kijkje op wikipedia over mensenrechten die ontbreken in turkije.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat je mijn opmerking wel zou begrijpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Josephina, ik snap zeker wel wat je bedoelt. De vraag is echter uitgebreider gesteld dan alleen Turkije. Er staat in de vraag 'zoals', dus deze vraag heeft ook betrekking op Ijsland die ook bezig is met (onderzoek tot) toetreding. En in Ijsland schenden ze geen mensenrechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer kort door de bocht Josephina. Typisch geval van klok en klepel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok XYZ jij je zin .Maar Meesleepbee dit is de vraag :Wat zijn de eisen waar een land, zoals Turkije, aan moet voldoen als het tot de EU wil toetreden? I
Het belangrijkste de mensenrechten , dan komt vrijheid dus democratie en religie.Te weinig nationaal produkt aan geld speelt ook een rol.