Wanneer krijg je politiebewaking en wat houdt dat precies in?

Wanneer kom je in aanmerking van politiebewaking en in hoeverre en op welke manier word je dan bewaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Of je wel of niet politiebewaking krijgt, hangt af van de uitslag van de risicoanalyse. In zo'n analyse wordt gekeken naar het reele gevaar dat je loopt. Daarbij wordt gekeken wie je bent, of je veel geld hebt, hoe serieus de dreiging is, of je al eerder bedreigd bent, en of er ook echt redenen zijn dat je gevaar loopt. Een dreigtweetje is iets anders dan een bom onder je auto.

Afhankelijk van de uitslag kan de politie besluiten een mobiele post voor je deur te zetten, met daarin 24 uur per dag 2 agenten die de boel in de gaten houden, of zelfs dat je geen stap meer buiten de deur kunt zetten, zonder beveiliging om je heen en rondgereden wordt in een gepantserde BMW.

Maar n.a.v. de risicoanalyse kan het kan net zo goed betekenen, dat de politie besluit om eens in de 3 dagen eens een keertje langs je huis te rijden, om te kijken of alles nog in orde is.

Kortom, als je politicus bent, of een bekend figuur met ontzaglijk veel geld, en je krijgt bij herhaling kogels toegestuurd met dreigende teksten, dan wordt alles uit de kast gehaald om je te beschermen. Maar als je buurman een keer in een dronken bui tegen je zegt, dat hij nog weleens een keer met je op de vuist zal gaan, dan hoort de politie alleen je verhaal aan, en gaan ze hoogstens even met die buurman praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.