Waarom daalt de staatsschuld niet?

In 2008 heeft nederland 85 miljard aan extra maatregelingen genomen, waaronder de koop van het ABN deel van Fortis (17miljard) en de lening aan Fortis 34 miljard. De lening van Fortis moet al in 2009 afbetaald zijn volgens de berichten. Toch zie je geen dip in de staatsschuld, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat we in de crisis zitten en we nog steeds meer uitgeven dan dat we verdienen. En de rente op de leningen zijn vandaag ook al weer gestegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft niks met de crisis te maken.
Die fijne 3% regel zorgt ervoor dat bij een ook fijne 2% inflatie de staatsschuld nog steeds blijft stijgen, zowel in absolute als in relatieve waarde.
We doen er misschien langer over, maar ook nederland loopt met open ogen in de griekse val die de financiele markten opgesteld hebben.
Door uitgaven welke met geen mogelijkheid terugverdiend kunnen worden.
Denk aan de hogesnelheidslijn en de betuwelijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Consumenten geven minder uit. Daarom komt er minder belastinggeld binnen en daalt het tekort niet.