Waarom vinden we het zo belangrijk dat onze economie groeit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dat goed is voor heel Nederland, internationale zakenpartnera en ook derde wereldlanden en hulporganisaties.

Het beste antwoord

Het is een afweging die gemaakt wordt. Een groeiende economie betekent een sterke concurrentiepositie; veel werkgelegenheid, veel export, steeds stijgende salarissen. De afweging om groei na te streven wordt gevoed vanuit de gedachte dat er altijd groei mogelijk zal blijven. Je ziet het duidelijk terugkomen in bijvoorbeeld de uitspraken van mensen als Neelie Kroes, Vladimir Poetin en Peter Costello die roepen dat we te weinig kinderen op de wereld zetten en dat dat moet veranderen om de vergrijzing te stoppen en de economie en onze consumptie harder te laten groeien - terwijl we met ruim 7 miljard aardbewoners, waarvan meer dan de helft jonger is dan 30, toch absoluut niet kunnen spreken van een tekort aan mensen of vergrijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom moet dan zelfs de groei groeien? Het lijkt wel of een daling in de groei zelfs al een ramp betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helene stel dat het met de economie heel slecht zou gaan en men steeds meer en meer zal gaan bezuinigen.
misschien kan je je er dan een beeld bij vormen wat het zou betekenen? inkomsten dalen, werkgelegenheid is er amper, boodschappen worden door, verzekeringen zijn niet meer betaalbaar, medische zorg is niet altijd mogelijk, uitkeringen worden afgeschaft omdat er geen geld meer voor is en ga zo nog maar even door. (ff heel extreem genomen dan he) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We moeten een enorme denkslag maken - en heel wat materialistische offers brengen - om een postkapitalistische samenleving op te kunnen bouwen. Zo ver zijn we nog lang niet - sterker nog, dat zullen we pas doen als de hele boel in elkaar is gesodemieterd en we niet anders kunnen.
Al moet je ook niet raar opkijken als het kapitalisme onmiddellijk de kop weer opsteekt ; zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.

Andere antwoorden (8)

Omdat stilstand achteruitgang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhhhh... we hadden het hier over economie, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk hoor Conqie ; de analogie met een veel te zwaar lichaam en een overdadige kapitalistishe economie gaat zeker op ; beiden houden het vol tot ze in elkaar storten, beiden zouden naar stabiliteit moeten streven om niet ten koste van zichzelf en een ander te gaan.
In een krimpende economie , krijgt de staat minder inkomsten , bedrijven maken geen of veel minder winst en ja dus de staat minder belasting inkomsten . Dus kan de regering minder geld uitgeven aan ambtenaren , subsidie 's , uitkeringen enz . Tegelijkertijd wordt er dan door werklozen een beroep op ondersteuning van de staat verwacht . Gaat de regering dan toch geld uitgeven dan moeten ze lenen (de staats schuld ) en dat kan pittig uit de hand lopen . Bij een groeiende economie wordt het allemaal wat makkelijker , alleen gezeur wie of welke sector krijgt meer . Dat is makkelijker onderhandelen dan dat je moet ruzie maken welk ministerie er minder krijgt . Daarom is een groeiende economie wel zo fijn . Er zitten ook nadelen aan , milieu , grondstoffen stijgen in prijs , salarissen kunnen onbeheerst om hoog schieten indien de staat maar blijft activeren , met vaak daarna weer een tegen gestelde curve . Maar dit is natuurlijk kort door de bocht . Waarom is een groeiende economie beter , vallen er meer leuke dingen toedoen , door de overheid en bedrijven , we worden dus rijker .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze economie en welvaart is gebouwd op groei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze behoeftes groeien: we willen steeds engere ziektes behandeld zien, we willen steeds verder/vaker met vakantie, noem maar op... Maar daarvoor moet er geld voor beschikbaar zijn. Steeds meer geld. Ook worden er kinderen geboren, ook die moeten een plekje hebben. Ouwe troep wordt weggedaan (maar het geld komt niet terug) en nieuwe troep wordt gekocht (waarvoor weer geld nodig is).
Een beetje groei is noodzakelijk voor ons voortbestaan, mar flink wat groei is nodig om de burger tevreden te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men zegt dat stilstand achteruitgaan is omdat in dat geval de concurrenten er met de winst vandoor gaan.

O.a. daarom is het zo dat 'het altijd maar méér moet worden'

Krimpt de economie i.p.v. te groeien dan wordt iedereen een beetje minder rijk en ook de staat dus. En dus moet er bezuinigd worden.

Bij een groei wordt iedereen een beetje rijker..en dus ook weer de staat.

Iedereen, dus ook de staat, kan bij een groei derhalve wat meer geld uitgeven en dàt zorgt er weer voor dat de groei in stand gehouden wordt.

We vinden het dus zo belangrijk dat onze economie groeit omdat we ons dàn veel meer kunnen permitteren dan bij een krimpende economie.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we alsmaar meer-meer-meer willen. Hoger, sneller, beter, goedkoper, duurder, langer, harder, moderner, slimmer, zuiniger, verder, er lijkt soms geen grens aan onze hebzucht.
Soms uit puur materialisme (hebben, hebben ,hebben), maar ook ideologischer motieven (openbare voorzieningen, zorg, algemene welvaartsstijging, verbetering van kwaliteit van leven).

We kunnen het ons niet meer voorstellen, maar een gemiddeld gezin in de bijstand heeft het op dit moment materieel én immaterieel (zorg, onderwijs, voedsel, huisvesting, rechtszekerheid) bedúidend veel beter dan een modaal (!) gezin in de jaren 50. Wat echte armoe is, weten we in dit land al jaren niet meer.

Relatieve, materiële armoe is dan ook de enige maatstaf die nog wordt gebruikt , want een leven zonder inkomen, voedsel, onderdak en basisvoorzieningen (en zelfs een flink pakket niet-noodzakelijke voorzieningen) is hier inmiddels volslagen ondenkbaar. "Geen vetpot" is iets heel anders dan bestaanszekerheid.

Natuurlijk heeft dat een gigantische prijs - zolang mensen bereid zijn hem te betalen. Daarvoor is het belangrijk dat de economie blijft groeien. Willen we het op de lange duur echter allemaal langdurig beter - en vooral ook duurzamer beter- hebben, dan zullen we een enorme denkslag moeten maken op het gebied van inleveren van luxe en verworvenheden. Wat zeker in eerste instantie zal voelen als achteruitgang. En mensen zijn mensen van de kortetermijnkeus, dus het postkapitalistisch denken zal de komende jaren nog geen heel breed draagvlak vinden.

Vroeg of laat echter is de koek op, en stapje voor stapje krijgen we daar nu kleine voorproefjes van. We willen dat onze economie blijft groeien, omdat we niet met onze neus op de feiten gedrukt willen worden dat groei alleen nog maar kan ten koste van anderen, en het alternatief inleveren betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat veel mensen een continue honger hebben naar meer spulletjes en macht. (Dat is zelfs genetisch ingebakken.) Bij die mensen gaat het dus om kwantiteit. Maar het zou om kwaliteit moeten gaan. Kwaliteit van het leven. Dat betekent in de allereerste plaats dat je ontzettend goed om moet gaan met het (leef)milieu. Want daar leven we allemaal in.

Economie is voor mij een bijna inhoudsloos woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geldsysteem leidt tot groeidwang. De investeringen (en huizenaankopen) gebeuren op krediet. De banken scheppen dit krediet uit het NIETS en pas daarna is dit geld beschikbaar als spaargeld / positief saldo. De leningen moeten worden afgelost, met rente, en als de inkomens niet nominaal stijgen ontstaat er geldtekort en recessie. Dus stoppen met groeien leidt direct tot krimpen. Hetzelfde nivo houden is niet goed mogelijk.