wat is het gerechtshof?

Toegevoegd na 5 minuten:
let uit in het kort aub

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
moet jij geen huiswerk maken?

Antwoorden (2)

Een gerechtshof (vaak kortweg hof) is een rechterlijk college in Nederland. Normaliter spreekt een gerechtshof recht in hoger beroep. Zo kan een hof als beroepsinstantie fungeren in civielrechtelijke, strafrechtelijke en belastingrechtelijke geschillen. Het hof spreekt ook recht als men tegen een bepaald Centraal Tuchtcollege in hoger beroep gaat (zoals het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerechtshoven
Er zijn vijf gerechtshoven in Nederland. Het rechtsgebied van het gerechtshof heet ressort, dit bestaat weer uit een aantal arrondissementen. Een rechter aan het hof heet raadsheer, en een uitspraak van een raadsheer heet arrest.

Hoger beroep
De hoofdtaak van het gerechtshof is rechtspraak in hoger beroep. Tegen een vonnis van de rechtbank kan men hoger beroep instellen bij het gerechtshof. Een uitzondering op deze regel zijn belastinggeschillen, daarin is het gerechtshof rechter in eerste aanleg.

Kamers
Ook een gerechtshof heeft drie soorten kamers. Burgerlijke kamers, strafkamers en belastingkamers. Deze kamers behandelen zaken met drie raadsheren (meervoudige kamers). Voor eenvoudige zaken is er een enkelvoudige kamer. Naast deze drie kamers heeft het hof in Arnhem nog een pachtkamer en het hof in Amsterdam een ondernemingskamer.