Hoe komt het dat het CDA vooral in dekatholieke streken van Nederland zo achteruit gaat ? Komt dat omdat de dominees zo op de voorgrond treden ?

Kijk maar de voorzitter is dominee, De Jager, Ferrier, Koppejan, Bleker zijn allemaal streng gereformeerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men keurt de gedoogconstructie met de PVV af dus stappen ze over op een andere partij.

Het beste antwoord

De PVV heeft bijna 25 procent van zijn aanhang te danken aan kiezers die vroeger op het CDA stemden (zie bron 1). Het zijn vooral katholieken die zijn "overgelopen" naar de PVV; protestanten zien de samenwerking van het Kabinet met Geert Wilders helemaal niet zitten (zie bron 1).

Al jarenlang herkennen veel katholieken zich niet meer in het CDA. In het verleden werd het gezicht van de partij door katholieken bepaald. Van Agt en Lubbers waren de coryfeeën. Toen Balkenende premier werd, hebben veel katholieken de partij de rug toegekeerd. Veel protestanten volgden dat voorbeeld, omdat ze zich verzetten tegen de samenwerking met Wilders.

Wat zeker een rol zal spelen is dat de leiders van SP, GroenLinks en PVV allemaal "met een zachte 'G' praten": zij komen alle drie uit het zuiden van het land.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, Pieter; zo voel ik het ook ongeveer. Als oorspronkelijk Katholiek en van Limburgse afkomst kan ik met de RK Limburgers meevoelen, als ze zich in het CDA niet meer zo thuisvoelen. Het Bourgondische element wordt door mensen als Koppejan en Ferrier volkomen te niet gedaan. Arm CDA, zo wordt het nooit meer wat, helaas. Zij hebben de Zuiderlingen als Verhagen en Eurlings node zien vertrekken; nou ja Verhagen nog niet, maar die is naar de zijlijn verwezen op den duur.

Andere antwoorden (2)

De kiezer is het niet eens met het gevoerde beleid van het CDA de meeste kiezers zitten in de katholieken streken dus logisch dat daar het meeste verlies optreed.
ronron1212
12 jaar geleden
De Rooms Katholieke Kerk heeft veel aanzien verloren, denk maar aan de schandalen rond kindermisbruik in katholieke internaten en het verzwijgen daarvan.
Verder zijn populaire zuiderlingen zoals Camiel Eurlings uit de partij vertrokken. Ook is er te weinig aandacht voor de problemen in de zuidelijke provincies.