Hoe en door wie is de overheid/regering ontstaan?

Hoe is de overheid onstaan?
Want dat was er in de vroegere tijd volgens mij ook nog niet. Dat wilde ik graag wel eens weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Er is altijd wel een vorm van "overheid" geweest.
Vanaf dat mensen in groepen gingen samen wonen,
was er altijd wel iemand, of een paar, die de regels bepaalden en voor straffen zorgde.

Overheid betekent namelijk:
alle instellingen die het recht hebben om burgers verplichtingen op te leggen en juist rechten toe te kennen.

Een regering is een orgaan van de staatkundige organisatie, belast met de uitvoerende macht voor een bepaald grondgebied.
Met andere woorden:
de regering heeft de bevoegdheid om de wetgeving tot uitvoering te brengen binnen de grenzen van het grondgebied waarover het die bevoegdheid heeft.

De regering zoals wij die in Nederland tegenwoordig hebben
is toch ook al tamelijk oud.
Omdat ik niet weet wat je bedoelt met "vroegere tijd",
lees in de bron over onze regeringen vanaf
1796.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_regering_voor_1848
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoord! die min is niet van mij snap ook niet waarvoor iemand die gaf, het antwoord is gewoon goed, een + voor goede antwoord en compensatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.