Kan/mag de Koningin ook 'wetten' afkeuren/weigeren?

Citaat uit Delphi maatschappijleer 2e fase havo: "Ten slotte zetten de betreffende minister en de koningin hun handtekening onder de wet, die wordt gepubliceerd in het Staatsblad. Theoretisch gezien kan de minister of de koningin weigeren te tekenen. Maar dan zouden ze wel moeten aftreden."

Maar dat begrijp ik dus niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (2)

Ja dat kan, maar dat is een zeer uitzonderlijke situatie. In theorie kan dat leiden tot een koningscrisis, en zelfs staatsrechtgeleerden weten nauwelijks, wat dan de praktische gevolgen zijn.

In Belgie heeft men voor zo'n situatie destijds een noodoplossing gezocht.

"In april 1990 weigerde Boudewijn, die zich beriep op gewetensproblemen, de abortuswet te bekrachtigen. Hij verzocht vervolgens de regering om een rechtsgeldige oplossing aan te brengen voor dit probleem. De Eerste Minister Wilfried Martens redeneerde vervolgens dat de Koning zich in de "feitelijke onmogelijkheid om te regeren" bevond, zodat de voltallige regering, conform de grondwet, de wet zelf kon ondertekenen. Hiervoor werd Koning Boudewijn voor 36 uur van zijn functie ontheven."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boudewijn_I_van_Belgi%C3%AB
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Koning mag besluiten een wet niet te ondertekenen. Hij is dan niet verplicht af te treden daar alleen Hij dit besluit kan nemen.
De ministers zouden dan bijvoorbeeld kunnen overwegen het anders te formuleren waardoor het des Konings goedkeuren wel kan genieten. Echter is dan kans klein dat dit gebeurd. Probleem dingen zal de Majesteit vermoedelijk altijd op de maandag met de minister-president overleggen en Zijn ongenoegen er over kenbaar maken waarna het allicht aangepast kan worden en er een goede oplossing kan komen.
Echter heeft de Prins van Oranje aangegeven dat hij als het op gewetenskwesties aankomen niet zou tekenen denk aan de doodstraf gaf hij toen als voorbeeld.
Wat er dan zou gebeuren weet ik niet. D'r zijn een paar opties mogelijk:
- Het volk kan in opstand komen en in theorie zou dit ook het einde van de dynastie kunnen betekenen of in ieder geval in deze hoedanigheid.
- Het zelfde principe als bij Koning Boudewijn I van België is gebeurd zoals hier al vermeld zou hier ook kunnen. (tijdelijk zou een ander familielid als regent kunnen optreden)
- Een laatste optie kan ook zijn wat in Luxemburg is gebeurd in 2008; Groothertog Hendi was niet van plan de euthanasie wet te tekenen. De prime van Luxemburg heeft toen de grondwet gewijzigd, de Groothertog sanctioneert nu geen wetten meer maar kondigt ze alleen nog maar af.