Verschil matrieel strafrecht en formeel strafrecht

Ik ben bezig met mijn BOA en heb moeite met het verschil tussen deze twee. Kan iemand mij een ezelsbruggetje geven of een simpele uitleg..? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.4K

Antwoorden (2)

Het materiële strafrecht geeft aan wat de burgers mogen en moeten doen en welke rechten en plichten burgers hebben.

Formeel strafrecht vormt het de tegenhanger van het materieel strafrecht. Het geeft aan welke procedure gevolgd moet worden als iemand het materiële strafrecht heeft overtreden terwijl het materiële strafrecht bepaalt wat wel en niet strafbaar is. Het Wetboek van Strafvordering neemt een centrale plaats in in het formele strafrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het proberen het wat uit te leggen.

Het materieel strafrecht is de verzamelnaam voor alle strafbepalingen, oftewel de artikelen die vastleggen wat strafbaar is en wat niet. Het Wetboek van Strafrecht bevat behalve wat algemene bepalingen vooral materieel strafrecht.

Het formeel strafrecht zijn de procesrechtelijke regels, de regels die gelden voor de staat wanneer iemand (mogelijk) een strafbaar feit heeft gepleegd. In het Wetboek van Strafvordering zijn dergelijke regels opgenomen.