Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verschil matrieel strafrecht en formeel strafrecht

Ik ben bezig met mijn BOA en heb moeite met het verschil tussen deze twee. Kan iemand mij een ezelsbruggetje geven of een simpele uitleg..? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het materiële strafrecht geeft aan wat de burgers mogen en moeten doen en welke rechten en plichten burgers hebben.

Formeel strafrecht vormt het de tegenhanger van het materieel strafrecht. Het geeft aan welke procedure gevolgd moet worden als iemand het materiële strafrecht heeft overtreden terwijl het materiële strafrecht bepaalt wat wel en niet strafbaar is. Het Wetboek van Strafvordering neemt een centrale plaats in in het formele strafrecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het proberen het wat uit te leggen.

Het materieel strafrecht is de verzamelnaam voor alle strafbepalingen, oftewel de artikelen die vastleggen wat strafbaar is en wat niet. Het Wetboek van Strafrecht bevat behalve wat algemene bepalingen vooral materieel strafrecht.

Het formeel strafrecht zijn de procesrechtelijke regels, de regels die gelden voor de staat wanneer iemand (mogelijk) een strafbaar feit heeft gepleegd. In het Wetboek van Strafvordering zijn dergelijke regels opgenomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding