Waarom kan de Tweede Kamer nooit uit één partij bestaan?

Jaren geleden kreeg ik deze vraag op een proefwerk Maatschappijleer. Ik wist het antwoord destijds niet en heb het de leraar helaas niet meer gevraagd.

Inmiddels zijn we lange tijd verder maar weet nog steeds het antwoord niet!

Waarom kan de Tweede Kamer nooit uit één partij bestaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een partij heeft een bepaald gedachtegoed en zal in lijn daarvan maatregelen willen nemen, maar bij elke maatregel zullen er mensen zijn die zich gedupeerd voelen of in hun vrijheid beknot en vanuit die ontevredenen zal vanzelf een oppositiepartij ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan kunnen er nooit democratische beslissingen worden genomen, omdat de leden van die ene partij in principe allemaal dezelfde mening aanhangen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat nou als heel Nederland het over alles eens is? Zou theoretisch kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt dan ook nog de opositie, net als nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als bijvoorbeeld alle stemmen naar het CDA zouden gaan, dan heb je geen oppositie meer, maar je kunt er van op aan dat dat in de praktijk nooit gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee okee, maar dat is onmogelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kunnen er dan wel democratische beslissingen worden genomen daar de Tweede Kamer door ons democratisch is gekozen. Bestaat de kamer vervolgens (in praktijk zo goed als uitgesloten) dan uit één partij en deze stemt voor een bepaalde wet is dit volledig democratisch.
het kan wel maar het is zowat onmogelijk want elke partij heeft wel stemmers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heeft iedereen dezelfde mening en ontstaat er een soort van autocratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of dictatuur
Er zijn altijd mensen met een afwijkende mening. In een democratisch land zullen zij een eigen partij oprichten en zo in het parlement (kunnen) komen.
Alleen in een communistisch land bestaat het gehele parlement uit één partij.
12 jaar geleden
In principe zou dat moeten kunnen maar in de praktijk komt dat niet voor want de neuzen van het stemgerechtigde volk staan nooit allemaal tegelijk dezelfde kant op. Er zijn altijd mensen die er anders over denken dan een ander of zelfs anders dan de grote meerderheid en dat is maar goed ook.