Mag je een tv van je getrouwde partner stelen?

Mijn oom had een relatie met een vrouw en daar is hij vorig jaar mee getrouwd. Maar ze zijn van de week uit elkaar gegaan, maar voor de wet nog niet echt gescheiden. Alleen nu blijkt dus dat ze vandaag een ander slot op het huis van mijn oom gezet. En ze heeft de tv meegenomen. En ze heeft de sleutel laten opsturen naar het werk van mijn oom. Dus nu is mijn vraag kan mijn oom haar aanklagen voor diefstal en inbraak? Of kan hij helemaal niks doen omdat ze nog niet voor de wet zijn gescheiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Dat ligt er aan of je oom en zijn vrouw op huwelijks voorwaarden of in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Is hij in gemeenschap van goederen getrouwd,dan heeft zijn vrouw evenveel recht op de inboedel,maar is hij op huwelijks voorwaarden getrouwd en de t.v. staat op zijn naam,dan is zijn vrouw strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad niet goed wettelijk geregeld. In de wet wordt de vooronderstelling gedaan, dat men zich netjes (godsvruchtig?) gedraagt.
Ook is bij grote aankopen de toestemming van de partner nodig.
In de wet staat dat men goederen die nodig zijn voor de arbeid mag meenemen.

In werkelijkheid is er sprake van een scheidingstraject, dat minimaal 3 maanden duurt (richtlijn rechtbank).

Hier zit dus duidelijk een denkfout in de wet. En die scheidingstijd zorgt voor veel problemen.
Dat deze wettelijke wansituatie nog steeds bestaat, komt waarschijnlijk door het feit, dat dit onmin en dus werk voor de advocatuur oplevert.

Als er sprake is van het opnemen van grote bedragen, of het maken van grote schulden, bestaat de mogelijkheid in de wet, om als datum voor de boedelverdeling, de separatiedatum te nemen. Vreemd genoeg weet niet elke advocaat dat.

Er is wettelijk gezien waarschijnlijk geen sprake van diefstal.

Zo'n tv heeft niet veel waarde. Ik snap wel dat hij zich kwaad maakt, maar juist door die kwaadheid kan hij zichzelf nog meer schade aandoen. Het is niet anders.

Laat hij dingen dus reëel bekijken, en de emoties even terzijde schuiven.
Als de boedelscheidingsdatum op de standaarddatum komt te liggen, en dat is de datum van de inschrijving in de burgerlijke stand, dan is de tv al van haar.
Neemt men de datum van separatie, dan valt de tv in de te verdelen boedel. Die keuze moet hij maken, en zich daarbij neerleggen. Het leven gaat verder, heus. Ook zonder tv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je praat uit je nek. In de wet staat niets over netjes gedragen, separatiedatum, spullen voor de arbeid etc. Er is ook geen wansituatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er moeilijk aan het woord vooronderstelling of separatiedatum? Lees BW boek 1 art. 100ev nog maar eens.
Er is wel een wansituatie. Want het gebeurt veel te vaak, dat de ene partner de ander verlaat en dan schulden maakt, of de bankrekening leeghaalt en het geld opmaakt. In de wet staat dat de peildatum de datum is van inschrijving(, tenzij anders overeengekomen). En dan is het geld weg.
Het is zelfs nog schrijnender dan het hier staat, omdat advocaten deze truc bewust aanbevelen aan hun cliënt. Ik hoop dat jij dat niet zult doen. Gelukkig gaat het hier maar om een tv. Die gaat wel mee in de boedelverdeling.
Aannemende dat je oom in gemeenschap van goederen is gehuwd, is de tv gezamenlijk eigendom van beide echtgenoten. De echtgenote heeft dus even veel recht op de tv als je oom. Pas als de gemeenschappelijke goederen zijn verdeeld en de tv is aan je oom toegescheiden, kan er pas sprake zijn van diefstal. Dat kan dus ook ver na de datum van de echtscheiding liggen en zelfs ver na de datum van de inschrijving van die beschikking in de registers van de burgerlijke stand. Gemiddeld duurt de hele echtscheidingsprocedure een jaar. In de komende tijd moeten je oom en zijn vrouw afspraken maken wie welke goederen onder zich houdt. Als dat niet lukt, kan je oom een voorlopige-voorzieningenprocedure aanhangig laten maken door een advocaat en vragen om het gebruik van de echtelijke woning met de inboedel voor de duur van de echtscheidingsprocedure. Als zijn vrouw echter meer belang daarbij heeft, zal zij dat recht krijgen.