Hoe kan het zijn dat er anno 2011 nog steeds de doodstraf bestaat in het conservatieve Amerika ?

Je zou zeggen dat alle andere landen de doodstraf afkeuren, dat mensenrechten organisaties zich ermee bemoeien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat ze conservatief zijn, ze hebben het dus het liefste zoals vroegah?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keuren andere landen de doodstraf af dan? welnee, de VS staat niet alleen maar samen met China, Iran, Noord-Korea, Jemen, Saoedi-Arabie..... wat een "fraai" rijtje, onvoorstelbaar dat de VS daar tussen wil staan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee vergeet conservatief ......

Het beste antwoord

Dat doen ze ook, er zijn ook altijd particuliere protesten maar ook pro-doodstraf demonstraties. Netjes op een grasveldje met een afzetting er tussen. Heel bizar sta je daar je onschuldige zoon proberen vrij te krijgen dmv. protestdemonstratie staan er een paar Hillbillies bij te schreeuwen: thank God for the death penalty. Niet perse de nabestaanden van het slachtoffer dus.

En dat is ook het probleem, de publiek opinie is door de constante angstzaaierij in de media in sommige staten nog steeds pro-doodstraf. Waarom je het woord conservatief erbij haalt snap ik niet, juist het conservatieve zorgt ervoor dat het zo blijft.

Over de mensenrechten organisaties, denk maar niet dat de staat daar zo maar voor zwicht, dit zijn gewoon private stichtingen die alleen maar kunnen proberen invloed uit te oefenen.

Toegevoegd na 9 minuten:
37 van de 50 staten hebben de mogelijkheid de doodstraf uit te roepen, maar daar zijn er ook van die het niet in praktijk brengen.

Er is trouwens laatst wat verandert:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je heldere uiteen zetting.

Andere antwoorden (5)

Je vraag is misschien niet subjectief maar de veronderstelling wel, waarom zou er anno 2011 geen doodstraf mogen bestaan? Ik ben bijv. voorstander van de doodstraf. Enige goede tegenargument die ik gehoord heb is het feit dat er soms ten onrechte mensen veroordeeld en dus geexecuteerd worden maar dan zijn zeer grote uitzonderingen. En ook zijn voorstanders van levenslang grotere sadisten dan voorstanders van doodstraf, want met doodstraf bescherm je de maatschappij en voorkom je herhaling terwijl met levenslang je iemand heel zijn leven laat lijden en ook de belastingbetaler ervoor laat opdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je dat de mens alwetend genoeg is om te bepalen wat goed en kwaad is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is weer een hele andere discussie en nee dat weet ik niet....maar het gaat er om dat ik liever doodstraf heb ipv 16 jaar of levenslang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De doodstraf zal minder kosten dan iemand 40 jaar in de cel laten rotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het hier over mensenlevens en vervolgens gaan we kijken wat de maatschappij meer kost???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reistebrein, we moeten wel kijken hoeveel het de maatschappij kost want misschien maakt jou niet zoveel uit waar jouw belastinggeld aan worden besteed maar de meeste vinden dat wel belangrijk en bovendien je moet altijd sowieso een begroting hebben, als overheid en gemeenschap zijnde moet je sowieso financiele berekeningen maken dat gebeurd bijv. ook met de zorg en de verzorgingsstaat etc. Feit is wel dat je de doodstraf heel goedkoop kan uitvoeren maar 16 jaar of levenslang daarvan staat al vast dat het elke dag X aantal vaste kosten met zich mee brengt. En doodstraf alleen voor zeer duidelijke gevallen en criminelen zoals seriemoordenaars, kinderverkrachters/pedofielen etc. Waar het op neerkomt is dat 16 jaar/levenslang vervangen moet worden door de doodstraf want zelfs als er een fout wordt gemaakt dan wil ik liever geexecuteerd worden ipv op mijn 20e worden opgesloten en op mn 60e weer vrij komen met een excuses van toen hadden we nog niet alle bewijzen.
Ik kan mij wel voorstellen dat sommige mensen de doodstraf rechtvaardig vinden voor ernstige misdadigers zoals Stalin, Hitler, Breivik en Pol Pot.

Overigens is je vraag wat insinuerend gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er in Amerika (en een hoop andere landen) nog steeds mensen zijn die vinden dat iemand vermoord mag worden omdat je niet mag moorden.
Zoek de logica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt van staat tot staat. Sommige staten hebben de doodstraf afgeschaft, andere niet.

Het is gewoon democratische besluitvorming. Als de meerderheid van bevolking in een staat voor de doodstraf is, stemmen ze op een gouverneur die daar ook voor is. En zo blijft de doodstraf in die staten bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ze nog bestaat ,is het omdat ze juist conservatief zijn.