Kan iemand situatie Griekenland uitleggen?

Ik begrijp dat ze bezuinigen moeten, dat het land in financiële problemen zit en dat het heel slecht gaat. Ik probeer het te bevatten maar heb er wat moeite mee. Als ik het mijn Griekse vrienden vraag dan krijg ik (uiteraard) hele emotionele verhalen die ik niet echt juist kan plaatsen.

Kan iemand mij in heldere onpartijdige taal uitleggen hoe ik de situatie daar moet zien???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik was tijdens de Europese verkiezingen bij een bijeenkomst in Leiden met Wouter Bos. Hij vertelde het gehoor over de crisis: er was een grote concurrentie tussen de landen aan de gang geweest, om grote banken (en bedrijven) binnen te halen. Die concurrentie ging via het zoveel mogelijk minimaliseren van controles.
Ik hoorde dat toen voor het eerst. Heel eerlijk van dhr Bos.
Door het ontbreken van goede controles, konden de banken hun gang gaan. En de crisis was een feit. Aldus dhr Bos.

(Ik denk dat hij de komende ellende niet wilde afwachten en een mooie commerciële baan heeft gezocht. )

Het gevolg was: allerlei duistere leningen, waar zelfs de beste wiskundigen geen raad meer mee wisten. Anders gezegd: de aloude definitie van 'geldvoorraad' was aan vernieuwing toe. Of nog anders gezegd: het systeem was op hol geslagen.

Even een theoretisch uitje: James Watt vond in 1763 de zogenoemde regulateur uit, waardoor een stoommachine zichzelf kon regelen, zonder dat de mens dat voortdurend moest doen. De industriële revolutie was een feit.
In de jaren '1940 werden de meet & regeltechniek ontwikkeld, en met behulp hiervan kon men complexe systemen op het tekenbord ontwerpen, en die het nog deden ook.
Voor het financiële systeem is zo'n theorie niet aanwezig. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk, om de economische waarde van een (bank)directeur uit te rekenen. Om deze reden, is regeling van het systeem niet mogelijk, en kan het op hol slaan, zoals de stoommachines tot 1763 dat deden.

Samengevat: in de financiële wereld doet men maar wat.

Verder is het zo, dat beslissingen worden genomen door mensen die zich goed kunnen laten gelden. Zie bron: er komen steeds meer onderzoeken naar het verband tussen de persoonlijkheid van de directeur (CEO) en zijn bestuurlijk effect. Dan blijkt het volgende: beslissers met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn weliswaar goed in koelbloedig ontslaan van (overbodige?) personeelsleden, maar zij presteren zeker niet beter.
Google zelf maar eens op narcisme. Er komt steeds meer kennis over deze afwijking, en de bijzonder kwalijke invloed van de mensen met deze afwijking.
In een van de onderzoeken blijkt, dat van nagenoeg alle frauderende grote bedrijven, de CEO een narcist was.
Dit soort lieden zijn dus de graaiers.

Helaas zijn veel politici ook narcisten. Ze staan nu voor de moeilijke keuze, om collega-narcisten te steunen (meer geld lenen), of hen af te vallen (hen hun macht ontnemen). Dat is zuchten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder antwoord, dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw antwoord in combinatie met het artikel van Nelly hebben mij de info gegeven die ik nodig had. Dank je!

Andere antwoorden (2)

In dit artikel (link) staat, in het tweede deel, hoe alles is misgegaan in Griekenland, het eerste deel gaat over de situatie nu.
Ik vond het een duidelijke uitleg, hoop dat dit is wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA! Eindelijk eens iets in duidelijke taal, dank je Nelly! Hier heb ik wat aan!
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Sterk gekleurd verhaal, dat de schuld voor de hoge schulden bij de geldverstrekkers legt en niet bij de potverteerders.
De bottom line is gewoon dat de Grieken decennia lang op te grote voet hebben geleefd en nu op de blaren mogen zitten. En dat kunnen ze de - door hen zelf verkozen - politici verwijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof wij de politici hier in Nederland zo goed onder controle hebben...
Maar prima... vertel jij mij dan het hele verhaal even ZONDER te kleuren want ook jouw reactie is zeer sterk gekleurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisILeClerc, je hebt het over 'de Grieken' daarmee misken je het bestaan van de elite en 'het gewone volk'.
Maar ga je gang, ik ben zeer benieuwd naar je verhaal met een wetenschappelijke onderbouwing.
De Grieken hebben te lang boven hun stand geleefd waardoor de staatsschuld te hoog is opgelopen.

De grote kosten voor de overheid zijn de pensioen (hoog door de vroege pensioenleeftijd), overheidsbanen, uitkeringen en andere overheidsinvesteringen.

Wie de discussie over ontslagen ambtenaren, verhogen van de pensioenleeftijd in Nederland volgt weet hoe heftig het is als het om een veel sterkere verhoging gaat dan om 2 jaar. Voeg daar wat Zuid Europees temperament aan toe en de emotie is duidelijk.