Waarom is de politie een week na dato nog bezig met het drama van de schietpartij in Alphen aan de Rijn en zoeken ze nog meer getuigen?

Afgelopen zaterdag waren ze nog aan het flyeren voor getuigen.
De dader is dood dus er is geen sprake van vervolging of bewijsvergaring lijkt me voor een proces? Wat is dan de meerwaardevan dit politieonderzoek? Nabestaanden, daderprofiel om dergelijke drama's in de toekomst te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik nou ook niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben oprecht verbaasd hierover, hopelijk is er een rechercheur ofzo 'in de zaal'

Antwoorden (5)

Ze willen zo goed mogelijk weten wat er gebeurd is, in welke volgorde.
Getuigen spreken elkaar nog weleens tegen in alle verwarring, en hoe meer verhalen je hebt, hoe scherper het beeld wordt.
En nee, de dader kan niet meer vervolgd worden, maar stel dat de politie dan zegt: 'Ach, we hebben de dader, laat maar verder', dan zou niemand dat accepteren.
Het is toch een poging om te achterhalen of er iets gedaan had kunnen worden (zoals de verhalen nu zijn, lijkt het me van niet, tenzij er een scherpschutter in de buurt was die die jongen al op het parkeerdek had kunnen neerschieten, maar ja, dat idee geeft me ook niet echt een veilig gevoel...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten dat is het voor de nabestaanden ook erg belangrijk lijkt mij.. uit dit onderzoek halen ze weer veel info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze willen het allemaal precies nagaan hoe het gebeurt is ook voor de nabestaanden maar ook voor hunzelf om te kijken of hun anders hadden kunnen reageren of dat er fouten zijn gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bovenstaande antwoorden al aangeven....er moet precies nagegaan worden zoals het gebeurd is en misschien goed om in de toekomst iets alerter te zijn, ook als burger en winkel.

Buiten dat is het ook belangrijk om eventueel anderen (dan de dader) na te gaan wie er waarvoor verantwoordelijk is, zoals de schietvereniging (waarom mag iemand een wapen mee naar huis nemen terwijl die toch niet voor oefeningen gebruikt mogen worden), de ouders misschien die van zijn psychiatrische verleden wisten en hem toch met wapens lieten omgaan en mee naar huis lieten nemen, de politie misschien die hem die vergunning heeft verleend!

Omdat er nog veel en veel meer zaken zijn dan alleen deze en de overige zaken van alledag ook gelijktijdig behandeld moeten worden is deze zaak niet in 1 dag afgerond!...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geld en verzekeringsvraag komt weer om de hoek kijken! 2 uur na het incident kwam het natuurlijke gerucht weer opzetten nl. De politie was te laat, de communicatie tussen hulpdiensten was niet goed enz.
enz! Nu gaan ze alle sporen na om zoveel mogelijk uitsluitsel te geven aan geruchten, roddels en achtergronden.