VOORDELEN:
-Je helpt anderen.
-De wereld word beter, dus jij ook door bijv. economie.
-Je word er fiscaal beter van (Zie link).

NADELEN:
-Je kunt zelf van het geld iets gaan doen.
-Er zijn al genoeg donoren.
-De mensen die de transacties zijn soms corrupt.

ps. ik vind dit laatste zelf niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen: soms komt het geld helemaal niet terecht bij de mensen waar het voor bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nadeel is, dat als ze eenmaal je adres hebben, ze je blijven bestoken met bedelbrieven.
Belangrijk voordeel is dat ze veel goed werk doen met het geld dat ze ophalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel is dat de organisatie beter de slachtoffers kan bereiken en zo op maat kunnen helpen en het nadeel is dat er veel geld naar zaken gaan die niet direct het doel steunen. (denk aan de salarissen van de directie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nadeel is dat de mensen die hulp krijgen teveel op de hulp gaan vertrouwen, en zelf minder gaan doen.
Och die rijke landen betalen wel.

Zoals ooit al iemand zei(weet niet meer wie, zal wel googlebaar zijn) "Geef de mensen geen vis om te eten, maar geef ze een hengel om die vis te vangen". Ofwel leer de mensen voor zichzelf te zorgen (bij tsumanis en andere rampen ligt het wel iets anders )
13 jaar geleden
vsommige goede doelen krijgen van mij geen bijdrage, omdat als je geld geeft aan de hartstichtichting of het hersenfonds, je eigenlijk dierproeven sponsort.
voor mij is dat een stevig nadeel.