Wat is er nou eigenlijk aan de hand met Libië?

Wat wil mister Moammar al-Qadhafi nou eigenlijk? Wrom hebben ze nou een burger oorlog?

Ik wil geen linkjes hebben, liefst in je eigen woorden aub.
Tyvm.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Moammer el-qadhafi is inmiddels al 30 jaar de president van Libie!!! De mensen hebben gezien dat er amper verbeteringen waren in hun land. Er was telkens oorlog en gevechten en bomaanvallen in hun land. Maar hij wilt niet van zijn 'President-stoel' afkomen. Omdat Egypte ook na wekenlang protest de president heeft 'onstlagen' wilt de volk van Libie dat ook. De burgers hebben echter groot gelijk. De presidenten hadden hun macht en geld alleen voor hun eigen voordeel. Ik ben blij dat de mensen nu bij elkaar kome. Want zo staan ze sterker. En geloof me dit is pas het begin na libie kome Saudie Arabie ook aan de beurt. Eindelijk, het werd tijd dat ze van hun stoel afkome. Door die onnozele koning en presidenten zijn moslims de slachtoffers geworden door hun als terorrist te laten zien. Maar de regering was zelf de terorrist. En nu moeten de burgers dit tegenhouden voor hun eigen toekomst zonder oorlog, doden of aanvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Khadaffi is geen president, maar wel de zelfbenoemde leider van het Libische volk. Elk bewind heeft z'n voors en tegens. Ook Khadaffi heeft z'n goede kanten. Zo kregen tal van vrouwen topfuncties in zijn staf en heeft hij een schare vrouwelijke bodyguards. Staar je echter niet blind op de (politieke) situatie in Noord-Afrika en het Midden-Oosten: Ook de Westerse wereld heeft nog steeds koningshuizen die zich verrijkt hebben en dat nog steeds doen ten koste van het volk. Zelfs in Nederland is het link om openlijk tegen het koningshuis te zijn. En vergeten we de zichzelf onmisbaar achtende bestuursvoorzitters en directeuren van grote ondernemingen niet? Ook zij graaien van ons belastinggeld, dat via zij-instromen hun bedrijven inrolt. En wat doen 'onze' leiders eraan? Ze spreken er schande van, maar zitten toch gezellig samen in de VIP-box een evenement te bekijken en kennen elkaar nog van het corps. Ons-kent-ons. Ook in de Westerse wereld mag wel eens een soort van revolutie plaatsvinden om de zaak wat eerlijker te verdelen.

Andere antwoorden (3)

Hij had absolute macht en die wil hij graag houden.
Om die macht te behouden bevoordeelde hij veel mensen uit o.a. zijn geboorteplaats en natuurlijk zijn de partijen die niet bevoordeeld worden dat beu; die willen een democratie (liefst een waarin zij de baas zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Delen van het volk willen hem uit zijn positie hebben. Andere delen strijden juist vóór Khaddafi. Veel van deze voorstanders worden hoogstwaarschijnlijk betaald of onder druk gezet om voor hem te strijden. De man zelf wil uiteraard blijven zitten waar hij zit, en heeft daar alles voor over. Zelfs een burgeroorlog. De vraag is nu wie dit gaat winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moammar al-Qadhafi zweert bij de status quo, de opstandelingen echter willen een menswaardiger bestaan met meer vrijheid op vele gebieden. Trouwens als je de media volgt, zou je dat ook zelf kunnen ontdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat maar net.