Wanneer je politiek gezien zegt dat je progessief rechts bent. Ben je dan vanzelfsprekend extreem rechts?

Heb net een gesprek gehad met iemand over de wat rechtse politieke partijen. De persoon zei dat als ik rechts ben dat dit dan progessief rechts is. Maar is dit dan hetzelfde als extreem rechts?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Links: vinden dat de staat veel moet reguleren, op veel gebieden moet zorgen voor de burgers.
Rechts: vinden dat de staat niet veel moet reguleren, niet teveel regels moet opleggen aan de burgers.
Conservatief: het oude willen behouden of terug willen naar het oude
Progressief: het nieuwe totstand willen brengen.

'Links' en 'progressief' worden vaak met elkaar geljikgesteld, net als 'rechts' en 'conservatief'. Maar op zich hebben ze niet zoveel met elkaar te maken. Inmiddels zijn er bijvoorbeeld best wat linkse partijen die je gefundeerd aardsconservatief zou kunnen noemen, gericht op het behoud van 'verworven rechten'.

Denk bijvoorbeeld aan de AOW-gerechtigde leeftijd. Toen de AOW werd ingevoerd, was dat links en progressief, een nieuwe maatregel om voor ouderen te zorgen. Het willen vasthouden aan de leeftijd 65 jaar in een inmiddels sterk veranderde situatie is links en conservatief.

Als je progressief rechts bent, zou dat voor mij (ik weet natuurlijk niet wat je gesprekspartner bedoelde)betekenen dat je voor een kleine overheid bent, en dat je vooruitstrevend bent. Wat mij betreft een compliment, dat niets te maken heeft met 'extreem-rechts'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 En met je laatste alinea zit je aardig goed in de richting...

Andere antwoorden (4)

progressief is net wat minder rechts dan extreem... Meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
progesief(2x) bedoel je progressief. Is vooruitstrevend rechts. Iets ruimdenkender en dus minder rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van 'oudsher' (niet zo heel stokoud natuurlijk) was progressief bij voorbaat links, en conservatief rechts. Nu we echter een totaal andere samenleving hebben en veel progressieve ideeen gemeengoed zijn geworden, kom je weer wat meer terug op de kernbetekenissen van behoudend en vooruitstrevend. Wie vroeger progressief links was is nu conservatief links (tenzij er iets in je zienswijze veranderd is natuurlijk), omdat je wilt houden wat we hebben bereikt (aan sociale zekerheden e.d.), al klinkt het me wel een beetje grappig in de oren

Wie nu voor verandering, dus vooruitstrevend / progressief is, zal inderdaad eerder in de linkerhoek gezocht moeten worden. Maar dat hoeft niet altijd radicaal te zijn, natuurlijk, dus nee, het is niet meteen hetzelfde als extreem.

Waarbij je nog een kanttekening kunt plaatsen bij de term 'extreem rechts'', want die heeft natuurlijk bewust een heele foute lading. Extremen zijn zelden goed, of ze nu links of rechts zijn. Maar een zwaar roodgekleurde maatschappij kan best wat tegenwicht gebruiken op zijn tijd, vooral als we inderdaad iets van die 'linkse' verworvenheden willen behouden ook voor toekomstige generaties.

Maar de hele begrippen links en rechts zijn zo aan inflatie onderhevig, dat dat alleen al een debat zou rechtvaardigen. Laat staan de verfijndere onderdelen ervan.

Toegevoegd op 11-06-2009 21:03:43
sorry, dikke fout, tweede alinea, tweede zin ; de RECHTERHOEK natuurlijk. Macht der gewoonte....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Duidelijk omschreven...
Met progressief rechts bedoelt men rechts met een sociaal tintje (dus een beetje links in je rechts)Dus zeker niet het extreme rechts want verder kun je rechts niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Grofweg Mark Rutte die pleit voor verbetering van de sociale zekerheden?