n woningbouwver. bied n huurhuis van 20 jaar oud te koop aan, aan de huidige bewoner, die er al 20 jaar in wonen. Krijgt de koper korting?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Vaak gelden voor zittende bewoners inderdaad andere bedragen dan voor een 'vreemde koper'. Het is echter niet zo dat je hier recht op hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als de bewoner koopt, krijgt hij het goedkoper, dan wanneer een buitenstaander koopt. Dan hoeft de woningbouwvereniging ook niets aan het huis te doen, het wordt verkocht in bewoonde staat. Alleen het achterstallig onderhoud komt nog voor rekening van de wbv.
14 jaar geleden
Ik kan alleen voor mezelf spreken: Ik heb mijn huis gekocht na het 5 jaar gehuurd te hebben, en kreeg 1 % korting voor elk gehuurd jaar. 5% korting dus.

Het is echter geen verplichting voor een woningbouwvereniging om korting te geven:
In mijn geval was er een periode van ongeveer een half jaar waarin deze 'aanbieding' gold. Daarna zou de koopprijs weer omhoog gaan.

Ik zou een goed gesprek aangaan met de woningbouwvereniging. Nee heb je, ja kun je toch nog opvallend vaak krijgen in dit soort situaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een huis in bewoonde staat heeft ca 60% van de waarde van een leeg op te leveren huis. In iedergeval voor de vermogens belasting.
Als de wbv snel huizen kwijt wil is dat dus een indicatie voor de koopprijs.

Echter, in onderhandelingen over koop kan je feitelijk elke prijs afspreken en ook andere voorwaarden...
Bv dat als je dat huis doorverkoopt de winst die je krijgt alsnog voor een deel naar de wbv moet.
Ik heb wel afspraken gezien waarbij bij verkoop tot 10 jaar na koop van de wbv per jaar dat je er korter zit dan die 10 10% van de winst naar de wbv ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt echt aan de woningbouwvereninging.
ik heb zelf 3 jaar gehuurd gezeten in deze woning met de wetenschap dat ze te koop zouden worden aangeboden, wij hebben 3 jaar lang 200,- meer betaald dan het andere deel van de straat die niet verkocht zouden worden.
na 3 jaar werden ze te koop aangeboden met een korting van 25 % maar wel met een terugkoopverplichting
aan de woningbouwvereninging..de terugkoopverplichting is voor 30 jaar.
na die 30 jaar hoeven wij de korting niet meer terug te betalen...en mogen wij ons huis zelf verkopen en mogen we de winst zelf houden, dan zijn we 75 jaar haha.
dus als wij nu verkopen (na 7 jaar koop) moeten we de winst delen met de woningbouwvereninging.
dus kijk als je korting aangeboden krijgt wel goed wat de voorwaarden zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30 jaar is toch veel te lang. Mag dat wel?
Ze zullen wel een aanbod doen en voorwaarden erbij vermelden.
Bij ons kunnen de huurders het huis kopen tegen 90% van de marktwaarde, en hebben de verplichting om, als ze willen verhuizen, het huis als eerste aan de woningbouwvereniging aan te bieden, tegen een normale marktprijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen recht, maar meestal is het wel zo. Een verhuurd huis brengt op de "markt" namelijk veel minder op dan een leeg huis. En als je het verkoopt aan de huurder, dan kun je meer vragen als verkoper en toch korting geven.
In feite een win-win situatie.