zijn er kunstenaars escher na gaan doen?

Ik kan zelf niks vinden op internet!
MIjn Vraag: Zijn er beroemde kunstenaars Eschers stijl van tekenen na gaan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Google eens naar "escher chessboard" Of ga naar volgende link
www.moillusions.com/sandro-del-pretes-optical-illusion-art/
Robby BB
Antoni
10 jaar geleden
gast165992, misschien vind je deze tentoonstelling wel interessant, nu je zo te zien belangstelling hebt voor Escher: in het Tropenmuseum in Amsterdam is een tentoonstelling over de invloed van islamitische kunst op het werk van Escher: hoe liet Escher zich inspireren door islamitische kunst? Kijk voor meer informatie op de website: http://www.tropenmuseum.nl/-/MUS/80781/Tropenmuseum/Tentoonstellingen/EscherMeetsIslamicArt

Antwoorden (1)

Op de website: http://www.freewebs.com/aboutpixie/escheriaans.html vind je veel informatie over de navolgers van Escher (of het gebrek daaraan):

"Escher heeft nooit een ‘school’ opgericht om anderen te leren wat hij deed. Hij had namelijk een geheel eigenzinnige stijl die niet zomaar te leren is aan anderen die misschien niet dezelfde denkbeelden delen. Wat zou hij hen dan wèl moeten leren? Het enige wat hij zelf kon bedenken was de techniek van het houtsnijden. Maar ja, om daar nou een school voor op te richten...

Escher gaf zijn kennis en visie op het leven en op de kunst dus niet door aan leerlingen. Wel probeerde hij deze dingen aan latere generaties mee te geven door middel van de kunst zelf. Er is niemand die het werk van Escher daadwerkelijk heeft voortgezet op dezelfde manier als hij dat zelf gedaan zou hebben."

"(..) we behandelen hier een aantal belangrijkere en bekendere personen.

Om te beginnen met de islamitische S. Jan Abas . In ‘M.C. Eschers’ Legacy’ schreef hij een essay over de manier waarop hij aspecten uit Eschers kunst verwerkt in zijn eigen kunstwerken. Het kenmerk waardoor hij geïnspireerd wordt, is de manier waarop Escher de islamitische patronen (denk aan de kunst in het Alhambra) verwerkt heeft in zijn oeuvre."

"Ook is de Nederlander Rinus Roelofs (1954) geïnspireerd door Eschers werk. Hij studeerde toegepaste wiskunde in Enschede en studeerde af aan de Kunstacademie Enschede met een specialisatie in beeldhouwen. Vaak onderzoekt hij eerst de wiskunde achter bepaalde beelden, voordat hij aan het werk gaat met een kunstwerk."

"Daarnaast is er nog de doodgewone huisvrouw Marjorie Rice (1923). Toen ze aan haar keukentafel een nieuwe congruente vijfhoek gecreëerd had, werd dit als een grote ontdekking op wiskundig gebied beschouwd. Later ontdekte ze nog drie andere typen vijfhoeken en kwam ze tot een aantal andere, wiskundig belangrijke, resultaten. In tegenstelling tot de bovengenoemde Abbas en Roelofs, is de meest belangrijke overeenkomst tussen de vlakvullingen van Rice en Escher, dat ze er kenbare vormen in verwerkt (zoals hiernaast schelpen)."

"Dan is er nog Sandro del Prete (1937), een Zwitserse kunstenaar. Hij is in de ware zin des woords een navolger van Escher te noemen omdat zijn hele oeuvre bestaat uit dingen die een reactie vormen op Eschers werk."

"Als laatste bespreken we de Belgische Jos de Mey (1928)."
"Vanaf 1968 werd hij gegrepen door onmogelijke figuren en ging ze zelf schilderen."
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Nu ik mijn antwoord nog eens nalees, zie ik dat er een misverstand kan ontstaan over de zinnen "Er is niemand die het werk van Escher daadwerkelijk heeft voortgezet op dezelfde manier als hij dat zelf gedaan zou hebben." en daaropvolgend: "(..) we behandelen hier een aantal belangrijkere en bekendere personen. Daarom hierbij alsnog de hele tekst van de alinea waar ik de laatste zin uit haalde : "Er zijn natuurlijk heel erg veel mensen die in hun vrije tijd bezig zijn met kunst. Er zijn daarvan ongetwijfeld veel ‘kunstenaars’ die Escher (en zijn kunst) als inspiratiebron gebruiken. Maar we behandelen hier een aantal belangrijkere en bekendere personen."