Voor iedereen die dat nodig heeft.
Voor iedereen (jongeren, ouderen, mannen, vrouwen ...) die op zoek zijn om op een concrete manier hun geloof te beleven kan een engagement in Poverello een mogelijkheid of een inspiratiebron zijn.

Poverello heeft in verschillende steden (Brussel (2), Brugge, Gent, Kortrijk, Oostende, Tielt, Leuven, Tongeren, Banneux (2), Antwerpen en Ronse) onthaalcentra voor minstbedeelden en eenzamen. Mensen die door allerlei omstandigheden in nood zijn, kunnen er terecht voor een tas koffie, een frisdrank (0.20 €) (geen alcohol) of een warme maaltijd (1 €). Dagelijks worden er ongeveer 800 maaltijden opgediend. Er is ook nachtopvang in Brussel (40 pers) en Banneux (20 pers). Naast deze hoofdactiviteit probeert men nog op allerlei manieren mensen nabij te zijn en te helpen.

http://www.poverello.be/nlhome.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poverello is een op zichzelf staande organisatie:
Deze werking wordt gedragen door 400 vrijwilligers die zich regelmatig (van 1 dag tot verschillende dagen per week) inzetten. Zij bereiden de maaltijden en doen al de huishoudelijke taken. Zo komen zij op een spontane manier in contact met de gasten en delen zij een stukje van hun leven met elkaar. De medewerkers stellen zich niet op als meerdere, als degene die het beter weet. De discretie is heel belangrijk in de houding van de vrijwilligers en soms komt iemand pas na jaren vertellen waarom of hoe hij in Poverello terecht gekomen is. Eerst heeft men elkaar leren kennen en is er vertrouwen gegroeid.

De medewerkers moeten er wel voor instaan dat men zich gerespecteerd en veilig kan voelen. Dit is niet altijd vanzelfsprekend aangezien sommige mensen zo getekend zijn door het leven of onder invloed van drank of drugs. Sommige gasten worden doorverwezen naar sociale diensten en professionele begeleiding

Voor de vele medewerkers is de Poverello-ervaring een aanleiding om over hun eigen leven na te denken. De ontmoeting met mensen die aan de rand van onze samenleving terecht gekomen zijn roepen heel wat vragen op over onze wijze van ‘samen’-leven. Terwijl ze gekomen waren om te geven stellen ze vast dat ze op een andere manier heel veel terug krijgen.

De stichter en bezieler: Jan Vermeire (°1919 +1998)

Na een geslaagde loopbaan als dokter en seksuoloog, een lange zoektocht naar de zin van het leven, een ontmoeting met Gods Barmhartige Liefde, gaat Dr. Jan Vermeire in 1976 leven in de Marollen, een wijk gekend om zijn armoede, in het centrum van Brussel. Hij wil zijn leven delen met de meest behoeftigen van onze samenleving. In 1978 ontstaat daaruit het werk van Poverello. Gedurende meer dan 20 jaar en tot zijn laatste dag gaf hij al zijn krachten aan Poverello en zijn mensen, als een loopjongen van Jezus.