Wat is gebruikelijk qua ringen voor de verloving?

Krijgt de vrouw en de man bij de verloving een ring? Of enkel de vrouw? Of kan het eventueel dat er geen ring wordt gekocht? Ik weet dat alles tegenwoordig kan, maar ik zou graag willen weten wat gebruikelijk is. Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Een verlovingsring is een ring waarmee de drager aangeeft verloofd te zijn en die aan elkaar gegeven wordt bij de verloving. Vaak is het de ring die de ene partner aan de andere geeft bij het huwelijksaanzoek. De ring is zodoende te vergelijken met de trouwring.

Een verlovingsring is soms een aparte ring, maar in Nederland is het meestal de (toekomstige) trouwring, gedragen aan de andere hand (bij katholieken en niet-gelovigen gaat de ring dan van de rechter- naar de linkerhand en bij protestanten van de linker- naar de rechterhand). Draagt men de trouwring aan de rechter ringvinger, dan wordt de verlovingsring aan de linker gedragen (en andersom).

Gebruikelijk is dus het wederzijds uitwisselen van de toekomstige trouwringen.

In Noord-Amerika dragen verloofden hun ring meestal aan de linker ringvinger. Volgens het volksgeloof moet men de verlovingsring altijd aan de derde vinger van de linkerhand dragen en als deze de eerste keer wordt omgeschoven moet de ring drie maal worden rondgedraaid terwijl men tot tien telt.

De verloving wordt in België en Nederland sinds het einde van de 20e eeuw steeds minder gevierd, met name doordat veel paren eerst gaan samenwonen voor zij in het huwelijk treden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onderstaande antwoord vond ik zelf op internet:

De (verlovings) ring

Oorspronkelijk is de verlovingsring niet alleen een teken van liefde, maar ook een teken dat het meisje bezet is… In navolging van onder andere landen als Amerika, wordt er ook in Nederland stevig mee uitgepakt. Met een grote verlovingsring zet de man hoopvol zijn aanzoek kracht bij. Toch is deze nieuwe trend eigenlijk niets anders dan een goed Hollands gebruik uit een ver verleden, dat langzaam maar zeker is verdwenen. De etiquette heeft het zelfs over twee gouden verlovingsringen, een voor de man en een voor de vrouw. Hierin staan de verlovingsdatum en de naam van je aanstaande vermeld. Volgens de etiquette betaalt de man de ring van zijn aanstaande vrouw en de vrouw de ring van haar aanstaande man. Er zijn geen regels opgesteld over het tijdstip waarop jullie de verlovingsringen aan elkaars vingers schuiven. Volgens de traditie worden de verlovingsringen later ook de trouwringen en komt de datum van de bruiloft ook in de ring te staan. De ring verschuift hierbij wel naar de andere hand.