Wat houdt ritme van een gedicht in?

Hallo allemaal,
Ik moet voor Nederlands iets doen met gedichten, ik heb wel gedichten en alles maar nu is de vraag, zit er ritme in het gedicht? Wat houdt dat precies in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
14.4K

Antwoorden (4)

Dat is waar je de klemtoon op lettergrepen legt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk het ' ritme' , de regelmaat van de tekst. Dus in hoeverre de zinnen qua ' uitspreektempo' en interval op elkaar lijken, zoals in een liedje.

Zo heeft bijvoorbeeld sinterklaasrijm een heel strak ritme :
Sint heeft DAgen lopen DENken
wat hij PIETje weer zal SCHENken....

Een veel minder herkenbaar - zoniet geen- ritme heeft een zin als :

Midden in het uitgestrekte gras
lag een plas.

Kun je er op lopen ; op dansen ; zit er een regelmaat in de woordopbouw. Dat is het ritme ; niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit ritme in een gedicht als het aantal lettergrepen en de klemtonen die gebruikt worden ritmisch een patroon laten zien. Zodanig dat je de tekst ook op een melodie zou kunnen zingen. "Jij stelt een vraag, ik antwoord jou. De boodschap is vaag, toch blijf ik je trouw." Dat geeft een heel ander resultaat dan: "Jij vraagt wat en ik antwoord. Wat wil je nou, dat ik je trouw blijf?".
Amadea
12 jaar geleden
het is een rap idee, als je rapt dicht je in ritme dus als e een een rap schrijft maar dan zonder muziek is het een ritmische rap