Wat is het verschil tussen kennen, kunnen en kannen?

In het Amsterdams?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Poëzie
7.4K

Het beste antwoord

In het Nijmeegs dialect wordt 'kenne' en 'kunne' ook door elkaar gebruikt...
"Kan ik jou nie erreges fan?"
"Ik ken nie gaon heur..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Kannen is geen nederlands werkwoord... Het zijn watercontainers...
Kennen is mentaal in staat zijn...
Kunnen is fysiek in staat zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik KEN met een KAN een kunstje. KUN jij dat ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ik vind hem goed.
Ivana
14 jaar geleden
Het is: kan jij dat ook of jij kunt het ook.
Kun jij dat ook is niet goed.
Aangezien het Amsterdams geen officiele taal is, maar een dialect, laat het ook nogal wat ruimte voor interpretatie voor de spreker.

In het algemeen worden in Nederland kennen (kennis hebben van, iets weten) en kunnen (in staat zijn iets te doen) al behoorlijk door elkaar gehusseld. Kannen is al helemaal geen bestaand werkwoord, maar wordt inderdaad in het Amsterdams gebruikt als 'synoniem' voor kunnen of kennen, al naar gelang de zin.

Wanneer de tal ZO verhaspeld is, is er vrijwel geen onderscheid meer in de betekenis van de woorden an sich. Kennen, kunnen en kannen kunnen dan alledrie zowel kennen als kunnen betekenen, zoals ook het onderscheid tussen liggen en leggen vaak volstrekt willekeurig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je beter op had gelet, had je een hoop kannen kunnen kennen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennen; weten, beheersen, verstaan.
Kunnen; bij machte zijn, in staat zijn, vermogen
Kannen; meervoud gebruiksvoorwerp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kent iemand. Je kent het boek uit je hoofd. (van het werkwoord kennen)

Je kunt iets doen, je kunt iets maken. (van het werkwoord kunnen)
In deze zin mag je het woord KUNT ook vervangen door KAN, dus: Je kan iets maken, je kan hard lopen.
Het is echter beter om kunt te zeggen.

Kan wordt dus soms gebruikt als vervanging van kunt, maar het werkwoord kannen bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennen is iets weten, kunnen is ergens toe in staat zijn. Kannen wordt volgens mij gebruikt in plaats van kunnen.