Heeft Willem van Oranje ooit iets met slavernij te maken gehad?

Had hij bijvoorbeeld betrekkingen met de WIC en de daarbij horende slavenhandel? Etc.

3 jaar geleden
6.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Er zijn meerdere willen van oranje welke bedoel je
erotisi
3 jaar geleden
de zwijger
ronron1212
3 jaar geleden
Willem de zwijger leefde voor die tijd en was er niet meer toen de wic werd opgericht 3 juni 1621. Willen de V heeft wel als bewindhebber in 1768 functie genomen.
tinus1969
3 jaar geleden
Slavernij bestond niet in Europa. De portugezen namen in west afrika een bestaand systeem van slavenhandel over.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 Leopold uit belgien stond bekend om zijn moorden en slavernij

Antwoorden (1)

Willem (slot Dillenburg, 24 april 1533 – Delft, 10 juli 1584), prins van Oranje, graaf van Nassau-Dillenburg, beter bekend als Willem van Oranje of onder zijn bijnaam Willem de Zwijger en in Nederland vaak Vader des vaderlands genoemd, was aanvankelijk stadhouder (plaatsvervanger) voor de regerend heer der Nederlanden. Gezien de beschrijvingen over de geschiedenis van de slavernij heeft Willem de Zwijger nooit iets met deslavernij van doen gehad.
In de zestiende eeuw werd, volgens de zestiende-eeuwse Leuvense professor Petrus Gudelinus, in Mechelen een ontsnapte slaaf bevrijd, onder de redenering dat slavernij niet erkend werd in de Lage Landen.[1] In de praktijk werd deze uitspraak vaak genegeerd: met name Spaanse en Portugese kooplieden namen met regelmaat slaven mee naar Nederland als bedienden. Later, met name vanaf de achttiende eeuw, kwamen er ook slaven van plantage-eigenaren over, al bleef het om relatief kleine aantallen gaan. Zo reisden er tussen 1729 en 1775 gemiddeld 10 zwarte personen, niet allemaal slaven, per jaar tussen Suriname en Nederland, waarvan het merendeel na een kort verblijf weer terugging.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Zo reisden er tussen 1729 en 1775 toen was de zwijger allan dood @elder161
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212
Ik heb ook in mijn antwoord aangegeven:
"Gezien de beschrijvingen over de geschiedenis van de slavernij heeft Willem de Zwijger nooit iets met de slavernij van doen gehad."
Daarna geef ik enkele stukjes uit de bronnen die dat bevestigen.