Estland Letland Litouwen: waren deze nieuwe landen destijds democratisch?

Dus na de 1e Wereldoorlog.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Deze landen hadden inderdaad toen een democratische regering.

Litouwen
Tussen 1920 en 1926 kende Litouwen een tijdperk van parlementaire democratie met verschillende partijen, waaronder partijen van de etnische minderheden, zowel van Duitsers in het Memelland als van Polen en Joden (Bund, Folkspartei, Agudat Israel enz.). In 1926 beëindigde een staatsgreep het democratische stelsel na de vorming van de eerste linkse Litouwse regering.

Estland
In april 1919 werd een constituante gekozen onder leiding van August Rei die zich moest buigen over een nieuwe grondwet. De nieuwe democratische grondwet werd eind 1920 van kracht, tegelijkertijd met het installeren van een Ests parlement de Riigikogu.

Letland
Op 18 november 1918 werd de onafhankelijkheid uitgeroepen. De Letse onafhankelijkheidsverklaring werd niet geaccepteerd door de bolsjewieken en de overgebleven Baltische Duitsers. Sovjet-troepen vielen Letland binnen en installeerden een regering in Valka voordat ze in januari 1919 Riga veroverden. Er werd een bolsjewiekse regering aangesteld onder leiding van Peteris Stucka. De regering van Ulmanis vluchtte naar Liepaja maar keerde later dat jaar weer terug naar Riga. Alleen Latgale was nu nog bezet door de bolsjewieken. Eind 1919 werden die echter verdreven door de Letten met behulp van Poolse troepen. Latgale werd in 1920 opgenomen door Letland bij het Verdrag van Riga tussen Letland en Rusland.
In 1922 werd een grondwet aangenomen van een nieuw gevormde democratische regering.
Bronnen:
SimonV
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
In Estland was in 1934 een coup van het leger, las ik nog op de Engelstalige Wikipedia-pagina. Hoe lang de militairen aan de macht zijn geweest, staat er verder niet op vermeld.
Antoni
6 jaar geleden
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Estonia_(1920-39).