Waarom liepen ze in de Eerste Wereldoorlog niet om de loopgraven heen?

Aan het westfront liep de loopgraaf vanaf de Belgische kust tot aan de grens met Zwitserland. Alle offensieven die dwars door de loopgraven heen moesten bleken zinloos. Waarom besloten ze niet om via een omweg, zoals via Zwitserland, achter de vijandelijke linies te komen?

Zwitserland was inderdaad neutraal, maar Belgie ook en daar werd ook geen rekening mee gehouden. En de route Chambery-Geneve-Lausanne-Bern-Zurich heeft immers geen bergen. Desnoods via een geheim pactje met de Zwitserse regering? Eventueel had anders een schijn-aanval via Zwitserland ook de vijand flink in beroering kunnen zetten.

Hebben ze (de Duiters en Engelsen/Fransen) een dergelijk plan overwogen of was er helemaal niemand die hier op kwam?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe is je engels? Lees dit bv eens: http://historum.com/war-military-history/29764-question-ww1.html

Het beste antwoord

OOSTKANT:
Het bos van La Largue is de plek waar de drie grenzen van Frankrijk, Zwitserland en het Duitse Elzas vroeger bijeen kwamen; de oorspronkelijke grensstenen schijnen hier nog steeds te staan.

Duitse troepen bezetten de oostelijke oever van de rivier, de Franse troepen het westen. De Zwitserse, van hun kant, waren erop gebrand om geen inval op hun grondgebied toe te staan en hadden om dat te voorkomen drie bunkers en twee uitkijktorens in het bos staan.

Het was er vrij rustig.

WESTKANT:
Daar kon je ook niet omheen omdat de Belgen de zee poorten bij Nieuwpoort geopend hadden waardoor het gebied direct landinwaarts veranderd was in een onbegaanbaar moeras. Van die kant konden er dus ook geen aanvallen meer gelanceerd worden op dat deel van het front.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat ze anders werden beschoten dus dat was veel te gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Zo te zien heb je de toelichting bij de vraag niet gelezen of niet begrepen.
tinus1969
7 jaar geleden
Zo tez ien hefet @Xaviera767 het hele concept oorlog (= op elkaar schieten) niet begrepen...
Volgens mij is het werkelijke antwoord: Omdat Duitsland geen oorlog wilde met Zwitserland; dat zou veel kosten (waaronder een extra tegenstander), maar niets opleveren, want het Zwitserse deel zou ook meteen volgebouwd worden met loopgraven.