De verlichting introduceerde ideeën die haaks stonden op de manier waarop Frankrijk geregeerd werd. De rode draad van de verlichting was dat de rationaliteit boven enige vorm traditie stond, zoals bijvoorbeeld de traditie dat de Franse koning door God was aangesteld en zijn positie dus niet te betwisten was. Ook vrijheid en gelijkheid waren belangrijke waarden van de verlichte filosofen en deze sloegen aan bij het arme, onderdrukte Franse volk. Montesquieu en Rousseau hadden veel invloed met hun democratische ideeën over de trias politica en het sociaal contract, maar de koninklijke familie gaf te weinig toe.

Samen met grote armoede, hongersnood, het succes van de Amerikaanse revolutie en een besluiteloze koninklijke familie was een revolutie uiteindelijk onvermijdelijk.