Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de gewoonte vandaan om een beker als prijs te geven?

...en soms een schaal (daarvan heb ik ook geen idee)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bekers met grote oren dateren uit het 17de-eeuwse Engeland , waar een team van de universiteit van Oxford een zogeheten ox eye kreeg. Dat was een beker met buitenmaatse oren. Die kon je, na eruit gedronken te hebben, makkelijk aan je buurman doorgeven. Maar de oorsprong van medailles, bekers en prijzen is veel ouder. de Romeinen gaven al mooie kunstvoorwerpen en hebbedingetjes aan de winnaars van spelen. Waarom? Sinds de oudheid is het een regel om van een verslagen tegenstander iets persoonlijks te stelen. Daar komt ook ons woord vandaan, van het Griekse tropaion, 'verlies'( van je tegenstander). Maar bij sport ga je natuurlijk niet naar het huis van je tegenstander om een schilderij mee te nemen , je krijgt als winnaar een trofee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
Raar dat er verder zo weinig over te vinden is op het internet, ik heb me suf gegoogeld voor ik de vraag stelde.
Aangezien jij het enige echte antwoord hebt gegeven, krijg jij de puntjes :-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding