Wanneer werd industrie in Nederland belangrijk?

ik wil graag een jaartal weten bijv. 19..
alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Industriele revolutie begon in 1850, toen was de industrie echter nog niet belangrijk in Nederland. Dat ging niet van de ene op de andere dag, sterker nog het wordt alleen een revolutie genoemd omdat de gevolgen groot waren, terwijl het eigenlijk te langzaam ging om het een revolutie te noemen.

Om een jaartal te zoeken vanaf wanneer de industrie nou echt belangrijk was in Nederland is moeilijk, ik denk in ieder geval dat het een stuk later is dan 1850, ik lees net bijvoorbeeld op wikipedia dat er in 1851 nog maar 292 stoommachines in Nederland waren, nagegaan dat dat er op het hoogte punt ( eind 19e eeuw) 4000 waren. Kortom zou ik zeggen 1890.