Waarom wordt Afrikaans vooral gesproken t in de voormalig Engelse Kaapprovincie En veel minder in de (Hollandse ?) Boerenstaten ?

Boerenstaten : Stellaland , Utrecht ,Oranje Vrijstaat ....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt (heb ik zelf in ZA gehoord) doordat de blanken uit die gebieden de laatste jaren allemaal richting Kaapstad zijn getrokken. Verder is het zo dat de "kleurlingen" die Afrikaans spreken al vanouds in de Kaapregio woonden.
Leuk om te weten dat in Namibië, de officiële taal Engels is. Dat de blanken onderling Duits spreken de zwarten ieder hun eigen taal en dat de lingua franca Afrikaans is. Zo hoorde ik daar twee zwarten (van verschillende bevolkingsgroepen) onderling ook Afikaans praten. In Namibië is Afrikaans relatief groter dan in Zuid Afrika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De strijd tussen de Boeren en de Engelsen speelde zich vooral af in de Boerenstaten omdat daar de goud- en diamantmijnen lagen. Doordat daar uiteindelijk de Engelsen de macht hebben overgenomen, wordt er nu vooral Engels gesproken.
Verder was de Kaapprovincie, vooral het noordelijke deel, in die tijd een wijkplaats voor veel Boeren.
Ik kan je het volgende boek over de geschiedenis van Z.- Afrka aanbevelen:
Dominique Lapierre, Een regenboog in de nacht (Spectrum)