Moet de kerstboom nu weg voor of na Driekoningen?

Wanneer moet ik mijn kerstboom de deur uit doen? Is dat voor of na Driekoningen? Waarom eigenlijk pas dan en niet eerder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
46.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, de mijne móet zo eruit, omdat ik 'm beu ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mijne komt er niet eens in ;) Geeft alleen maar troep.

Het beste antwoord

Omdat Driekoningen een feest was wat bij Kerstmis hoorde, liet mijn moeder de boom altijd staan tot 7 januari. Op Driekoningen zelf werd er dan een koek of cake gebakken met één boon erin. Als je bij verdeling de boon in je plakje cake vond, was je voor die avond de koning en kreeg je een papieren kroon op.

Die tradities leven niet meer. Dus....ruim je boom op wanneer je het kerstgevoel ook een beetje kwijt en de boom zat bent.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er is, uiteraard, op dit gebied niets verplicht, en het precieze moment van aftuigen wil regionaal (binnen heel europa !) nog wel eens verschillen.
Maar met driekoningen is het in de regel tijd om de boom op te ruimen, als je hem nog niet zat was. Dus op 6 januari is een prima moment. Maar als dat beter uitkomt mag je ook nog best even tot het weekend wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus 6 januari komen de 3 koningen ?
Er moet helemaal niks. Je mag het zelf weten. Maar tot Driekoningen is het kerkelijk jaar, en zijn we ook wereldlijk nog een beetje met het kerstverhaal bezig. Dus daar hoort dan die boom nog zo n beetje bij, volgens alle gebruiken en tradities.
Als je het leuk vindt om hem nog een tijd te laten staan, omdat je het gezellig vindt bv. niemand houd je tegen.

Ik vind het zelf wel genoeg na Driekoningen, dus tot en met Driekoningen. Mijn man wil hem altijd het liefst direct na Nieuwjaar opruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de kerstboom zat bent doe je hem gewoon weg. Of dat nu voor of na driekoningen doet. Daar is geen vaste regel voor. In de RK kerk wordt veel aan driekoningen gedaan en daarom zal w.s. vanuit deze religie de kerstboom niet eerder worden afgetuigd dan na deze datum, maar de Protestante kerk kent het begrip driekoningen nauwelijks.

Toegevoegd na 1 minuut:
(tenmiste niet als een religieuze feestdag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks hoeft ivm driekoningen en de kerstboom, aangezien de kerstboom niks met het christendom te maken heeft maar een overblijfsel is van heidens (bij)geloof! Net als de lampionen optocht (verjagen geesten met licht) of het vinden van een boon (teken van het germaans vasten)!
Over het algemeen wordt wel gezegd dat het ongeluk brengt om hem langer te laten staan, dus...

Ben je bijgelovig zeker op tijd de boom de deur uit!

Ben je gelovig dan maakt het niet uit!

Ben je zwaar gelovig, had je zo ie zo geen kerstboom moeten hebben!

Ben je ongelovig en anarchist dan moet je de kerstboom pas rond pasen in de huiskamer gooien (liefst brandend)

Succes en gewoon lekker doen wat je wil!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij doen altijd de dag na driekoningen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dag na driekoningen gaat de kerstboom weg.
Traditioneel moet de kerstboom blijven staan tot
driekoningen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is geen kwestie van geloof maar van traditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons is het ook een traditie om de boom tot aan Driekoningen te laten staan. Vanuit het RK-geloof is dit een gebruik, dit hebben we van onze ouders zo meegekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Engelsen hebben het over de twaalf dagen van kerstmis (The twelve days of christmas). Als je die vanaf eerste kerstdag telt, valt 6 januari daar niet binnen.

Je zou dus kunnen danken dat de boom op 5 januari moet worden opgeruimd. Hier thuis doen we het gewoonlijk op 6 januari, dan heeft hij alle 12 dagen van kerst gestaan...

Maar het gaat natuurlijk nergens over, je kunt zelf je rituele datum bedenken... (of gewoon weghalen als het uitkomt)

Toegevoegd na 3 minuten:
Wikipedia zegt:

'Uiterlijk met Driekoningen (6 januari) wordt de boom weggehaald: volgens de overlevering brengt het ongeluk als de kerstboom na Driekoningen nog in huis staat.'