Hoe heten gebeeldhouwde schilderijen, die uit lagen bestaan, waardoor er perspectief ontstaat?

De schilderijen zijn vaak van steen of klei gemaakt en door de lagen zit er perspectief en diepgang in.

5 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Een gebeeldhouwd 2-dimensionaal werk heet een reliëf. Er zijn verschillende soorten, afhankelijk van de diepte van het werk: haut-relief (hoog-reliëf, veel hoogteverschil met bijna losstaande elementen), bas-relief (laag-reliëf, minder hoogteverschil en/of afgeplatte vormen) en verdiept relëf, waarbij alleen de randen van de figuren zijn uitgehouwen.

Een reliëf zelf is geen schilderij, maar een 2-dimensionaal kunstwerk. Het reliëf kan naderhand wel beschilderd worden zodat het een reliëfschilderij wordt. Andere vormen van reliëfschilderijen kunnen gemaakt worden door materialen (papier maché, stukjes touw of stof, kleine voorwerpen of natuurlijke materialen) op het schildersdoek te plakken en mee te schilderen, of door een paneel met houtsnijwerk te beschilderen.

Het werken met lagen of hoog-laag verschillen geeft diepte aan een kunstwerk, dat is niet hetzelfde als perspectief. Een reliëf kan natuurlijk wel een voorstelling bevatten die perspectief laat zien, maar dat staat dan los van de techniek.