Wat is het verschil tussen geometrisch, analytisch en synthetisch kubisme?

Dus geometrisch kubisme is waarbij de voorstelling nog redelijk goed te zien is zoals in Picasso's werk 'Les demoiselles d’Avignon'?

Analytisch is het ontleden van de vormen en die weergeven in een schilderij?

Synthetisch is nog steeds het gebruiken van de geometrische vormen, maar het werk is platter en collage achtig?

Zou iemand dit kunnen bevestigen en een voorbeeld foto (of namen van de werken) als voorbeeld kunnen geven per subgroep?
Alvast bedankt! ;)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.3K

Antwoorden (1)

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kubisme staat een heel uitgebreide uitleg over de drie verschillende periodes in het kubisme:

"De kubistische beweging wordt in drie periodes opgedeeld:

Geometrisch kubisme
Analytisch kubisme
Synthetisch kubisme

Geometrisch kubisme (1907-1909)

Het geometrische kubisme liep van 1907 tot 1909 met de sterke invloed van Cézanne op de landschappen van Braque en de negersculpturale techniek van Picasso.

Braque en Picasso lieten eens en voor altijd het lineaire perspectief achterwege vanuit het besef dat het hier uiteindelijk ook maar om een manier van kijken ging, die onmogelijk de volheid van de visuele ervaring kon weergeven (laat staan de rest). Een enkeling of dwaas kijkt zoals de klassiekers schilderen, met onbeweeglijk hoofd met één oog gesloten naar de dingen die ons omringen.

In de eerste fase zoekt de kubistische kunstenaar naar de basisstructuren achter de dingen en zijn er nog herkenbare, tamelijk samenhangende vormen (zoals Huizen in L'estaque en Grand Nu van Braque, Fruits et Verre en Briquetterie à Tortosa van Picasso). De objecten vertonen een vergaande stilering: de schilderijen lijken in eerste instantie opgebouwd uit meetkundige vormen.

(...)

Analytisch kubisme (1910-1912)

Men rekent het analytische kubisme van 1910 tot 1912.

In deze periode spat het beeld dat Picasso en Braque ons van de werkelijkheid bieden uiteen in kleine fragmentjes, die zo ingenieus aan elkaar worden gezet dat het geheel nog nauwelijks leesbaar is. De vaste vormen van de objecten worden gebroken, ontleed in alle facetten en niet beperkt tot de toevallig zichtbare facetten alleen, door ze naast en vaak over elkaar uit te beelden.

Zo komt men tot de compositions simultanées, waarbij verscheidene gezichtspunten weergegeven worden, zonder nog te denken aan enig centraal perspectief. (...)

(...) (voorbeelden hiervan zijn Ambroise Vollard van Picasso en Stilleven met kruik en viool van Braque).

Synthetisch kubisme (1913 - circa 1920)

Na 1913, in het synthetische kubisme wil men de breuk met de realiteit weer herstellen. Dit wil men niet doen door terug te gaan naar zijn oorspronkelijke vorm maar door de karakteristieke omtreklijn en de materie van objecten zo reëel mogelijk weer te geven. Hiervoor gebruikt men de trompe-l'oeil en de bekende collages.

(...) Een voorbeeld is Stilleven op tafel van Braque.".

Kijk voor de volledige tekst op de website van Wikipedia.