Met wat schilderde de arme kunstenaars vroeger?

hey , sommige kunstenaars van vroeger hadden geen geld voor materiaal te kopen . Hoe schilderden ze dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede vraag!

Antwoorden (7)

Met gekleurde aarde en wat water of olie en kwasten gemaakt van een stok en wat haar van een dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus met dingen die ze vonden... Die ze bij de hand hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja of dingen waar ze makkelijk aan konden komen.
Er werd vroeger vaak op een houten paneel geschilderd en de verf mengde men zelf met verschillende kleuren aarde met olie of ook wel met eiwit. Voor een kwast moest je bij de slager wat varkensharen zien te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de uitvinding van olieverf werd kleurpoeder gemengd met plakkerige middeltjes zoals ei. Zulke verf wordt tempera genoemd. De schilderijen die met tempera werden geschilderd droogden snel. Ze moesten meteen goed schilderen want ze konden er niets meer aan veranderen. De kleuren waren niet zo mooi.

Voor het maken van olieverf, mengden ze de kleurstoffen met olie (lijnolie, papaverolie of notenolie), plantaardige harsen[4] en ei. Deze kleuren waren veel mooier en glansden. Ze brachten meer lagen van deze gladde glanzende verf aan waardoor de schilderijen schitterden als diamanten. En omdat de schilderijen langzaam droogden konden ze heel precies de details aan geven en als ze iets fout deden konden ze dat verbeteren. Door dit voordeel wordt de olieverf ook in onze tijd nog veel gebruikt. Maar als de verf slecht gemengd was, kon het drogen wel maanden duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze geen geld hadden om het materiaal te kopen, hadden ze over het algemeen ook geen tijd om uberhaupt te schilderen, dat was toch echt een rijkeluis hobby, er zijn natuurlijk vrij beroemde schilders, die ooit arm waren, maar vaak begonnen die met tekenen, wat vrij makkelijk met goedkoper materiaal kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige kunstenaars hadden af en toe een sponsor, of deden werk in opdracht om geld te verdienen om weer een tijdje 'vrij' te kunne werken.
Dan hadden ze ook weer geld om materiaal te kopen, en misschien wel af en toe wat 'restanten' van opdrachtmateriaal.
Bovendien kun je afhankelijk van hoe je schildert ook veel verven zelf maken, zie bijvoorbeeld hier: http://www.12forum.nl/forum/bericht.php?ID=1484&tID=3090&fID=13 en hier: http://www.muninn.dds.nl/verven.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op welke 'arme kunstenaars' doel je zoal? De eerste persoon die bij mij opkomt is Vincent van Gogh. Van hem wordt nogal eens beweerd dat hij arm was en geen geld voor goed schildermateriaal had. Maar zo arm was hij niet, hoor. Hij had een broer met een kunsthandel, die ervoor zorgde dat Vincent genoeg geld kreeg om van te leven en te schilderen. En Vincent logeerde vaak een tijdlang bij bevriende kunstenaars (in Frankrijk). Ik denk dat hij dan wel eten en materialen van die vrienden kreeg.

Ook in andere gevallen denk ik dat verhalen over 'arme kunstenaars' niet echt met de waarheid overeenkomen.

In de tijd van de eerste olieverven en de temperaverven waren schilders niet arm. In die tijd bestond het gildenstelsel nog. Iemand begon op jonge leeftijd als leerling in het atelier van een beroemde schilder en leerde daar tekenen, schilderen, verf mengen, ondergronden prepareren, enz. Zo'n leerling had vaak ook 'kost en inwoning' bij de 'meesterschilder'. Die 'meester' verdiende goed, doordat hij in opdracht van rijke mensen portretten e.d. schilderde. Door het stelsel met leerlingen, gezellen en meesters kregen aankomende kunstenaars de kans om langzamerhand (in de loop van veel jaren) bekend te worden, totdat ze zelfstandig als kunstenaar konden bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de middeleeuwen schilderden schilders vaak op houten panelen. De kleuren werden gehaald uit de natuur, uit planten, dieren of mineralen (bijvoorbeeld koper) en gemengd met een vloeistof die als bindmiddel werd gebruikt zoals water, hars en eiwit.

Uit aarde kon geel, rood en bruin worden gemaakt. Van edelsteen kwam blauw. Groengrijs van koper. Zwart van verkoolde beenderen of takken. Rood van fijngemalen insect. Paars van een schelp.

In de 15de eeuw werd olieverf uitgevonden. Voor de uitvinding van olieverf werd kleurpoeder gemengd met plakkerige middeltjes zoals ei. Zulke verf wordt tempera genoemd. Voor het maken van olieverf, mengden ze de kleurstoffen met olie (lijnolie, papaverolie of notenolie), plantaardige harsen en ei.

Vanaf de 16de eeuw schilderden schilders op doek, dat was handiger om mee te nemen dan houten panelen. Hele arme schilders gebruikten de lakens van hun bed.