Is catalpa geschikt als kachelhout?

Ik heb gratis catalpa stammetjes, ook wel trompetboom genoemd, gekregen en ik was benieuwd of ze geschikt zijn als kachelhout. Dan zet ik ze op marktplaats of ik gebruik ze zelf. Of misschien is het wel geschikt voor houtbewerking maar dat doe ik zelf niet dus ik heb geen idee of het wat waard is daarvoor.

Picture for question
een jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Elke boom is geschikt om te verbranden in de kachel, zonder uitzondering.
Of het ook geschikt timmerhout is, of om bijvoorbeeld houtsnijwerk mee te maken, heb ik niet kunnen vinden. Omdat het een snelgroeiende boom is zou ik daar ook geen hoge verwachtingen van hebben.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Snelgroeiend hout is ook geen optimaal kachelhout: hoe trager, hoe steviger, hoe beter het gloeit.
Andr
een jaar geleden
Ja dat is waar maar volgens mij zit er nogal verschil in naaldhout en bijvoorbeeld beukenhout qua geschiktheid. En van die houtbewerking heb je denk ik wel gelijk ja