Hoe noem je een wikkel om een brief (zie foto)?

Hoe wordt zo’n wikkel om een brief genoemd? In het engels zeggen ze ook wel ‘belly band’. Maar ik het Nederlands kan ik er geen benaming voor vinden. Zie de witte band op de foto

Picture for question
1.6K

Antwoorden (2)

Een banderol is een papieren wikkel of band om een product. De Engeltalige term is 'belly band'. Een banderol wordt vaak bedrukt met een bedrijfslogo of slogan
Omdat er geen uniek Nederlands woord voor bestaat, worden ze in het Nederlands ook wel ‘Belly Band Wraps’ genoemd.
SimonV
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Banderol heeft vijf betekenissen:
1. scheepswimpel
2. ruitervaan
3. trompetkwast
4. belastingbandje
5. adresbandje.
Een envelopomslag zit hier niet bij.
SimonV
een jaar geleden
Dat er in jouw lijstje wel adresbandje maar niet exact envelopwikkel staat, wil niet zeggen dat het woord banderol hier niet ook voor gebruikt wordt. Bij belly band wordt bijvoorbeeld ook geen envelopwikkel genoemd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Belly_band
SentWierda
een jaar geleden
Belly band = banderol?
In de link staat niets over een envelopwikkel (of iets dat er op lijkt).
Zo'n wikkel heet: band. Omschrijving: band = wat om iets heen wordt gebonden of bevestigd als merkteken, ere- of onderscheidingsteken, signaal of ter versiering.
Bron: Van Dale.
Zegswijze met band: door de band genomen = doorgaans/gewoonlijk/gemiddeld/door elkaar genomen. Tegenwoordig veelal verbasterd tot: door de bank genomen.
een jaar geleden