Hoe maak je een koudwater zwembad?

In de sauna's hebben ze koude doorloopbaden of dompelbaden.
Hoe hou je zo'n bad continue koud?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
IJs in mikken.
LeonardN
3 jaar geleden
Wellicht is het zo makkelijk als het bad gewoonweg NIET te verwarmen. Maar als het gaat om water dat kouder moet zijn dan de omgevingstemperatuur, of zodanig klein is dat de zwemmers het water op zullen warmen dan zou ik denken aan; koud water in laten stromen en gelijktijdig weg laten stromen. Aangezien een flinke massa water niet snel opwarmt hoeft dat niet heel snel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dompelbad#/media/Bestand:Wuppertal_-_Schwimmoper_57_ies.jpg
Denk dat dit plaatje mijn vermoeden bevestigt

Antwoorden (1)

De dompelbaden worden continu van vers koud water voorzien (de wateraanvoer staat dus continu aan). Kraanwater is meestal ongeveer 12 graden en hiermee heb je een ideaal dompelbad.