Wat is de wetgeving betreft benzine motoren op fietsen?

Ik raakte laatst geïnteresseerd in 2 takt benzinemotoren die gemaakt zijn om een fiets mee aan te drijven, door deze modificatie kan de fiets volledig op motorkracht werken en snelheden tot 45km/h halen. Ik vroeg me af hoe het zit met de wetgeving voor deze voertuigen. De motor heeft een cilinderinhoud van 80cc. Heb je een rijbewijs nodig om dit voertuig te besturen? (Ik heb een rijbewijs B en dus ook AM). Moet zo'n fiets naderhand ook voorzien worden van een verzekering en nummerplaat? Zijn er verder nog regels voor?

link naar de upgrade kit: https://www.mijn-voertuig.nl/Webwinkel-Product-392624516/80cc-2-takt-cyclus-motorfiets-zwart-lichaam-motor-motor-kit.html
mvg,
Gustav

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.1K
jc54
4 jaar geleden
Behalve het eerder vermelde, zal het betreffende voertuig een typegoedkeuring moeten krijgen van de RDW.

Antwoorden (1)

Een bromfiets is een gemotoriseerd voertuig (maximaal 50 cc motor; maximaal 45 km/h) op twee wielen en kan worden beschouwd als een tussenvorm tussen fiets en motorfiets.
Een snorfiets en een brommobiel zijn volgens de wet ook bromfietsen. Ook een lichte trike of quad (vervoersmiddelen met respectievelijk drie of vier brede wielen) kan gelden als bromfiets. Indien een voorschrift geldt voor alle bromfietsen, dan geldt het dus ook voor deze voertuigen. In het spraakgebruik worden de termen snorfiets en bromfiets echter vaak bedoeld als niet-overlappende categorieën voertuigen.
Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens definieert de motorfiets als een motorvoertuig op twee wielen al dan niet met zijspan of aanhangwagen. Enerzijds schept dit duidelijkheid vooral voor zijspanrijders, zij behoren juridisch tot de motorrijders. Dit gaat echter slechts op wanneer hetzelfde RVV ook over motorfietsen spreekt, zoals in artikel 2.2 (De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren. ), artikel 60 lid 1 (De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen.)
Met jouw motorinhoud van 80 CC moet je voldoen aan de regels voor de motorfiets (o.a. rijbewijs voor motor). Daar staan ook regels bij over de constructie van het frame.
Logisch, dat je ook een motornummerplaat moet hebben en een verzekering.