Hoe leer ik de buikademhaling?

Ik volg zangles en om beter te leren zingen moet ik de buikademhaling leren beheersen. Het liefst ook tijdens het dagelijks leven, niet alleen tijdens het zingen. Hoe krijg ik dit zo snel mogelijk voor elkaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

De buikademhalingstechniek die tijdens het zingen vaak wordt toegepast, heet ‘ademsteun’. Ademsteun betekent dat je de lucht eigenlijk langer vast probeert te houden.
Je zet hiervoor je schuine buikspieren en je middenrif in. Die span je aan nadat je hebt ingeademd en zo ontsnapt de lucht langzamer.
Je doseert dus de lucht veel meer en houdt de lucht vast met je buikspieren en middenrif.
Zo hoef je minder vaak te ademen tijdens het zingen wat prettig is om naar te luisteren omdat je bijvoorbeeld niet midden in een zin hoeft te ademen. En je kunt mooie lange noten zingen.

Ademsteun oefeningen
Zet je handen in je zij; je duimen zet je tegen je flanken (je zij, net boven je heupen) en je vingers op je buik.
Adem een paar keer rustig diep in en uit. Als je inademt kun je met je handen goed voelen hoe ver je flanken en buik uitzetten.
Probeer met zo weinig mogelijk geluid in te ademen. Als je met microfoon zingt kan het nogal onrustig klinken als je steeds met veel geluid inademt.
Let op dat je je schouders niet optrekt tijdens de inademing. Maak jezelf lang en breed. Bij het uitademen probeer je steeds mooi rechtop te blijven staan.

Oefening 1 voor ademsteun: sss, fff en zzz
Houd je handen in je zij. Je gaat nu op een paar medeklinkers uitademen en daarbij proberen zo lang mogelijk te doen over één uitademing.
Begin met de ‘S’ (als een slang: ssssss). Als je inzet, probeer dat dan licht te doen. Geef niet teveel druk, zeker niet in het begin; anders ben je al je lucht meteen kwijt. Je merkt dat het in het begin misschien nog wat schokkerig klinkt; dat is helemaal niet erg!
Probeer jezelf ook gelijk aan te leren om steeds mooi recht te blijven staan en je ogen levendig te houden (dus niet teveel gaan staren). Aan het einde van de uitademing merk je dat er een soort stil moment is en dat je dan je buik weer loslaat.
Je kunt vervolgens hetzelfde doen op de ‘F’en de ‘Z’. De Z is als het geluid van een mug die om je hoofd vliegt.

Zie verder hier:
https://roosmarijnvanlint.nl/zang-ademhaling-hoe-ademen-tijdens-zingen
SimonV