kan ik het glas van een kasdak aan de binnekant met alu folie beplakken?

wat denk jij ?
het word erg warm in de kas .
zal het kwaad kunnen qua hitte om het glas aan de binnenkant met alufolie te beplakken ?
zullen er door de hitte uitzetten oid ramen kunnen barsten ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Kwa hitte voor het glas zal het weinig uitmaken. Let wel, het worden dan spiegels, dus voor de omgeving kan het wel uitmaken.

Antwoorden (3)

Dat kan, maar zou ik zeker niet aanraden. Alu folie laat helemaal geen licht door. Er komt dus voor de planten in de kas geen licht meer van boven, alleen nog van de zijkant. Planten zullen scheef groeien. Zonlicht komt ook door de zijramen binnen, het wordt dus alsnog warm in de kas (daarvoor is het ook een kas!) Door het aluminium folie koelt het 's nachts minder af in de kas, omdat de warmte straling via het dak wordt teruggekaatst. Uiteindelijk wordt het overdag iets minder warm dan nu het geval is, maar 's nachts blijft het warmer. Volgende ochtend is het dan al snel weer heel warm.

Beter kun je het glas van binnen wit schilderen met wat verdunde latex, of er wit vliesdoek o.i.d. voor hangen. Er komt dan geen direct zonlicht binnen (geen warmtestraling van de zon) maar nog wel van alle kanten daglicht.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
@Inekez1, sorry voor de min, maar:
1 aan de buitenkant (zoals markiezen ipv. luxaflex.
2 Met kalkwater dat weg kan regenen en niet met latex, wat je er niet mee af krijgt.
Inekez1
5 jaar geleden
@Reddie, wat bedoel je aan de buitenkant? Op een glazen dak in elk geval nooit iets leggen, spannen of wat dan ook dat kan gaan flapperen in de wind. Glas kan dan breken, of het wordt een windvanger die hele kas uit z'n verband trekt als het een simpele hobbykas is. Kalkverf of latex (de goedkoopste muurverf, met water verdunnen) geeft hetzelfde effect. Geen watervast / schrobbare latex gebruiken, die krijg je idd niet meer weg. Als je graag elke keer opnieuw wil schilderen, doe je het aan de buitenkant. Wil je in een keer een oplossing die jaren blijft zitten, dan schilder je de binnenkant. Gebruik je de kas als hobbykas om in voorjaar plantjes op te kweken, dan kan de kas het hele jaar beschilderd blijven. Gebruik je een kas professioneel om het hele jaar door planten te kweken die normaal in de winter in Nederland niet groeien, dan moet de zonwering (verf) er in de winter weer af, en het volgende voorjaar er weer op. Voor de meeste hobbyisten nergens voor nodig.
Inekez1
5 jaar geleden
Kalk (of latex of wat dan ook) afspoelen van de buitenkant betekent dat je dakgoten en een afvoersysteem moet hebben, of moet accepteren dat er in de grond rondom je kas na verloop van tijd niet veel meer zal groeien door het teveel aan kalk in de bodem. Professionele kwekers spuiten kalk op de buitenkant, maar hebben dakgoten die het water naar een filtersysteem leiden. Een hobbykasje heeft zoiets niet en om die reden zou ik niet aanraden de buitenkant te beschilderen.
De gebruikelijke manier van zonwering voor een kas is de ramen aan de buitenkant te besproeien met kalkwater.
Aan de buitenkant, net zoals je markiezen gebruik en geen luxaflex.
Mat kalk, zodat er nog licht binnenkomt, en de kalk er vanzelf ook weer af regent.
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Wat gebruikelijk is voor een professionele kas is niet altijd de beste oplossing voor een hobbykasje bij iemand in de tuin. We kunnen uit de vraag niet opmaken om wat voor kas het gaat, maar ik vermoed dat Ipsy een hobbykweker is met een klein kasje in de tuin.
Dat zal niet veel uitmaken qua temperatuur. Maak je geen zorgen over geknapte glazen, dat zal voor zeker niet gebeuren.