Dat teken staat voor 'tenuto-staccato'. De betekenis ervan is dat die toon duidelijk aangehouden dient te worden, niet te kort maar ook weer niet te lang. Dus wel van elkaar gescheiden laten klinken.
Amadea
5 jaar geleden
niko
5 jaar geleden
Dankjewel....ik was ook al zover gekomen.Maar betekend dat dan ,dat de noot zijn volle waarde krijgt en niet gebonden wordt naar de volgende? Dat geldt dat voor alle noten waar niets bij staat.Waarom een teken voor iets dat ook zonder teken zo moet zijn?
Amadea
5 jaar geleden
Het verschil is dat de van dit teken voorziene noten met meer nadruk uitgevoerd worden. Je zou het kunnen vergelijken met een zin waar de klemtonen (door accenten aangegeven) een andere betekenis aan de inhoud van die tekst geven:
- ík geef antwoord op jouw vraag -> niet een andere beantwoorder doet dat
- ik geef ántwoord op jouw vraag -> dus geen reactie maar een antwoord
- ik geef antwoord op jóuw vraag -> niet die van een andere vraagsteller
niko
5 jaar geleden
Hallo Amadea.dank voor je uitleg.Nu begrijp ik het.De staccato punt onder de tenuto streep,dan wordt de noot iets benadrukt maar door de punt kort gehouden.