Is gitaar spelen moeilijker te leren dan piano?

Zelf speel ik piano en het lijkt me leuk om ook gitaar te leren spelen. Een gitaar kun je overal mee naartoe nemen en bovenal vind ik de sound super. Is de overstap lastig? Of goed te doen?

Erna55
5 jaar geleden
Je kunt niet spreken van "een overstap maken" of " welke is moeilijker" .
Er zijn mensen die snel leren gitaarspelen en er zijn mensen die daar langer over doen. Beide instrumenten zijn populair en worden veel bespeeld.
Antoni
5 jaar geleden
Een piano heeft ook snaren, net als de gitaar. Dat is een van de weinige overeenkomsten, lijkt mij.

Antwoorden (2)

Wat een gitaar echt anders maakt ten opzichte van een piano is de fysieke bespeelbaarheid van het instrument. Bij een piano heb je tien vingers tot je beschikking die allemaal dezelfde beweging maken. Dat wil zeggen, de vingers drukken óf wel, óf niet, een toets in. Maar de basisbeweging is voor beide handen en voor alle vingers hetzelfde. Wellicht dat het combineren van witte en zwarte toetsen een iets verfijndere coördinatie verlangt, maar de basis beweging is nog steeds hetzelfde. Bij een gitaar is het anders. Je speelt met twee handen, maar beide handen maken een volstrekt verschillende beweging. De rechterhand tokkelt aan de snaren of maakt een op en neer gaande slag (met plectrum of vingers). En met de linkerhand (voor rechtshandige gitaristen) druk je op de snaren op verschillende toetsposities van je gitaarhals. Dit vergt een perfecte synchronisatie van de linker- en rechterhand, terwijl deze een andere basis beweging maken. Dat vergt oefening en is denk ik moeilijker dan bij een piano.

Ook de grepen en vingerzettingen zijn op een gitaar denk ik complexer en lastiger dan op een piano.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik + 'm voor de laatste regel, de rest klopt niet helemaal zoals: "Bij een piano heb je tien vingers tot je beschikking die allemaal dezelfde beweging maken" Dat is natuurlijk niet zo.
Z512099
5 jaar geleden
+ ter compensatie van -
Ja, gitaarspel is moeilijker te leren dan pianospel. Het vergt absolute coördinatie tussen beide handen en gitaarspel is veel expressiever dan piano, denk hierbij aan tokkelen, microtoning, squeaking, feedback. Bij gitaarspel worden ook hele andere spieren aangeroepen dan bij pianospel die al snel een beginnend gitaarspeler ontmoedigen, het is niet voor niets dat voor gitaar van die krachtknijpers in de handel zijn om je speelhand te trainen, en na verloop van tijd krijg je ook eelt op de vingertoppen iets wat je niet ziet bij pianospel. Verder is de muziektheorie nogal verschillend (kwintecirkel v.s. pentatonische schaal) om snel de juiste grondtoon te vinden voor je akkoord. Ik zou dus niet meteen spreken van een overstap maar eerder vanaf scratch beginnen. Als je echt serieus met dit voornemen bent dan adviseer ik je niet zelf te gaan experimenteren met filmpjes op Youtube, maar bij een muziekschool gewoon les volgt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+ allemaal waar.