Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is mijn boom nog half kaal?

Ik woon hier nog niet zo lang, vorig jaar in juli was deze boom echt vol met blad, nu is hij nog half kaal naar het lijkt aan 1 kant, de rest van de buurt zie ik volle bomen, ik weet ook niet wat voor boom het is ik ben een leek. Wie weet wat er aan de hand is met deze boom.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.4K
Z512099
5 jaar geleden
De 2 zijtakken links zijn dood, daaronder links en rechts zijn eerder ook al takken afgestorven, naast ouderdom als mogelijke oorzaak staat de boom waarschijnlijk ongunstig (teweinig licht), dat is te zien aan de korstmossen die op de oude afstervende takken en op de stam groeien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ok, ik begrijp dat hier weinig aan te doen is?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hij staat echt helemaal vrij en vol in de zon...
Z512099
5 jaar geleden
Als je de bast van de takken zonder blad een beetje wegkrabt en de kleur is groen dan is er nog hoop, maar vermoedelijk zal die gelig tot lichtbruin zijn, verwijder die dan tot de stam met een scherpe zaag.
De boom houdt van lichtzure grond, dus zeker geen kalk, mogelijk heeft de vorige bewoner kalk gestrooid op het gazon rondom omdat kalk mosgroei tegenhoudt en heeft de boom dat geweten...wat ook kan: een Tulpenboom heeft een lage droogte-tolerantie, heeft dus langere tijd te droog gestaan en dat wreekt zich op den duur.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Misschien heeft hij te weinig zon of voeding!!

Greets carlijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt een Liriodendron Tulipifera. Het wordt ook wel Tulpenboom genoemd en is familie van de Magnolia. De Liriodendron bloeit in de zomer met gelige, tulpvormige bloemen.