Waarom is mijn boom nog half kaal?

Ik woon hier nog niet zo lang, vorig jaar in juli was deze boom echt vol met blad, nu is hij nog half kaal naar het lijkt aan 1 kant, de rest van de buurt zie ik volle bomen, ik weet ook niet wat voor boom het is ik ben een leek. Wie weet wat er aan de hand is met deze boom.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.4K
Z512099
5 jaar geleden
De 2 zijtakken links zijn dood, daaronder links en rechts zijn eerder ook al takken afgestorven, naast ouderdom als mogelijke oorzaak staat de boom waarschijnlijk ongunstig (teweinig licht), dat is te zien aan de korstmossen die op de oude afstervende takken en op de stam groeien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ok, ik begrijp dat hier weinig aan te doen is?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hij staat echt helemaal vrij en vol in de zon...
Z512099
5 jaar geleden
Als je de bast van de takken zonder blad een beetje wegkrabt en de kleur is groen dan is er nog hoop, maar vermoedelijk zal die gelig tot lichtbruin zijn, verwijder die dan tot de stam met een scherpe zaag.
De boom houdt van lichtzure grond, dus zeker geen kalk, mogelijk heeft de vorige bewoner kalk gestrooid op het gazon rondom omdat kalk mosgroei tegenhoudt en heeft de boom dat geweten...wat ook kan: een Tulpenboom heeft een lage droogte-tolerantie, heeft dus langere tijd te droog gestaan en dat wreekt zich op den duur.

Antwoorden (3)

Misschien heeft hij te weinig zon of voeding!!

Greets carlijn
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt een Liriodendron Tulipifera. Het wordt ook wel Tulpenboom genoemd en is familie van de Magnolia. De Liriodendron bloeit in de zomer met gelige, tulpvormige bloemen.

Deze boom is niet goed gesnoeid. Dit soort bomen kan sowieso niet zo goed tegen ingrijpend snoeien, maar takken snoeien op een meter of halve meter van de stam is vragen om problemen bij deze boom. Iemand heeft de Liriodendron gesnoeid alsof het een knotlinde is, waarschijnlijk omdat de boom te breed werd.

Best kun je nu wachten tot het blad dat wel groeit volledig aan de takken zit. Tijdens de ontwikkeling van de bladeren kun je beter even niet snoeien. In juni kun je dan al het dode hout weghalen, tot vlakbij de stam. Hopelijk blijft er dan nog iets van een mooi model over. Houd er wel rekening mee dat de takken die nu wel bladeren hebben een volgend seizoen alsnog kunnen afsterven. Het is duidelijk dat de tak aan de linkerkant na het grove snoeien toch minimaal 2 keer is uitgelopen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zal hij nog vol met bladeren komen? zo ziet het er nu niet naar uit nl....
Z512099
5 jaar geleden
Is inderdaad een Tulpenboom...+
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het wel of niet goed snoeien heeft niets te maken met de dode takken
Omdat de dode takken tot boven in de boom zitten, het dus duidelijk vorstschade
Je echte tulpenboom is behoorlijk ziek met veel dode takken.
Mogelijk vorst schade van afgelopen winter