hoe komt bakkersverdriet aan zijn naam?

ik zag dit recept staan maar begrijp de naam niet!
wat is het verdriet van de bakker dan!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het ging dus niet alleen om brood, het ging er in het algemeen om dat de bakker minder omzet draaide, ook taart / gebak / lekkernij minder verkocht, omdat de mensen dit zelf konden maken, daar hadden zij de bakker niet voor nodig.

Wat doen we met de restjes oud brood? Precies, daar maken we een heerlijke ‘Bakkersverdrait’ van. Lekker als dessert of bij de thee.

Niks weggooien!
Het komt uit Groningen.
Aangezien de mensen vroeger veel zuiniger waren, werd er niets weggegooid. Met oud brood werd van alles gemaakt. Bv paneermeel of broodpap of chocoladecake (arretjes cake) of in dit geval broodpudding.
Gedacht wordt dat de bakker hier dus zijn verdriet van kreeg: hij verkocht hierdoor minder; minder brood, maar ook taart en gebak, lekkernijen.

——-Ook wel luie wievenkost genoemd.——-
bakkersverdriet , gerecht met als voornaamste bestanddeel oud brood,
broodpap die vroeger veel werd gegeten. Ook wel luie wievenkost genoemd.

"Arretjes cake of wel bakkersverdriet genoemd is een chocolade cake die in de jaren 50 zeer populair was.
De cake werd in de volksmond ook wel —-bakkers verdriet—— genoemd omdat deze machtige cake door iedereen zelf in eigen keuken gemaakt kon worden. Deze cake hoeft niet in de oven." Zonder inbreng van de bakker dus.

Het ging dus niet alleen om brood, het ging er in het algemeen om dat de bakker minder omzet draaide, ook taart / gebak / lekkernij minder verkocht.