kan je vliegtuigen van knex maken?

Ik bedoel meer zwevende modellen (er hoeft niet perse een motor in te zitten). En als de knex er licht genoeg voor is (ik wil sowieso al gebruik maken van mini-knex), hoe kan ik de vleugels dan het beste maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Een vliegend model zal niet meevallen. Misschien lukt het.
Als je online zoekt op afbeeldingen met de twee zoekwoorden model glider, dan krijg je een idee van hoe “fijn” de meeste echt zwevende modellen zijn gebouwd. De constructie moet echt superlicht zijn, en de vorm van met name de vleugels is ook erg belangrijk voor een bruikbaar resultaat: http://www.amdl.co.uk/armadamodels/vehicles/scimitar/scimitar_rear_640.jpg. Deze afbeelding toont dan een zweefvliegtuig waarvan de vleugel nog “bekleed” moet worden.

(Mini)knex is een te grove constructie om een beetje bruikbaar, voldoende licht en toch voldoende sterk “frame’ te bouwen dat je daarna met dunne folie zou moeten bekleden. Alleen een primitief model uit de begintijd van de luchtvaart zoals dit http://www.gryffinaero.com/models/ffpages/ffgallery/baxter/baxterwright.jpg lijkt me qua vorm een beetje te doen – maar het zal veel slechter vliegen dan wanneer je het volgens de regelen van de kunst van dun balsahout maakt. Dit is trouwens een model dat ”gemotoriseerd” is door middel van een opgewonden bundel elastieken. Als je een pakket elastieken een beetje zoals een vlecht ‘opwindt”, dan kan de veerkracht van het elastiek de propeller een tijdje laten draaien, een zgn. rubbermotor.

Dat alles wil niet zeggen dat het echt onmogelijk zou hoeven zijn. Modelbouwers maken soms weleens iets zoals deze plank met daarop een flink motortje. Dat kan echt vliegen als uitbeelding van een vliegend tapijt. http://static.rcgroups.net/forums/attachments/1/5/2/6/4/a1988256-212-dragging%20elevon.jpg?d=1217384771 . Als je voldoende motorkracht hebt, en je de stabiliteit en besturing in orde kunt krijgen, kun je min of meer alles laten vliegen, zolang het niet te zwaar is t.o.v. het oppervlak.

Alleen wordt de stevigheid dan een probleem, want als je een slechtgevormd model wil laten vliegen, doe je dat door harder te gaan, en daar kan de constructie dan weer niet tegen.

Ga gerust eens kijken waar er bij jou in de buurt een modelvliegclub is: http://www.knvvl.nl/afdelingen/modelvliegsport/waar-vind-ik-een-club/
Daar zul je snel inzien dat knex eigenlijk geen geschikt constructiemateriaal is.