Waarom moet krijg je toch een boete als je je VISpas ( vergunning ) niet bij je hebt?

De reden dat ik dat vraag is, dat als ik mijn OV chip / Treinkaart / rijbewijs ofzo of een ander vergunning / bewijs ergens anders later kan overhandigen of aantonen dat ik wel recht heb om ergens te zijn of iets te doen, dan krijg je geen boete ( vroeger dan, late we zeggen) misschien zijn mijn voorbeelden niet zo goed.

Maar ik denk dat de vraag gesnapt word.

Bij vissen heb ik begrepen dat de boete € 130,- is zonder vispas
En als je hem toch later kan overhandigen is de boete € 90,- dus even goed een boete???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Eigenlijk is hier een logische verklaring voor. Je bent verplicht om een (toegans-, verblijf-, gebruiks,-) bewijs te tonen wanneer een handhaver in welke vorm dan ook hier om vraagt. Dit geld ook bij een rijbewijs. Nu is het zo dat de politie dit kan opzoeken en hier vaak niet moeilijk over doet. (vaak ook i.c.m. met het verzachten van de eventuele andere boete)

Als je je niet kunt identificeren kost dit geld, als je geen treinkaartje hebt krijg je een boete.

Nadere toelichting is dat er ook in nederland nog veel gestroopt wordt op vijvers en dit de sportvissen belemmert in zijn/haar plezier. Vandaar het strenge toezicht.

(houdt niet in dat ik het ook belachelijk duur vind. Niet alleen de boete maar ook de vispas zelf.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt in Nederland ook gewoon een boete als je je rijbewijs niet kunt tonen maar wel hebt. (zie bron)
Bij de NS is het inderdaad zo dat je tot 3 keer per jaar je geld terug kunt vragen als je al een abonnement hebt maar deze was vergeten.

Ik denk dat het veel extra werk oplevert om te controleren of iemand in bezit is van de vispas als mensen deze niet bij hebben, en waarom zou men het meenemen als er geen boete op staat bij het niet bij hebben.