Hoe kun je meerderen bij meerkleurig (patroon!) breien?

Het gaat hierbij om een mouw.
Ik heb hiervoor eerst 5 cm boordsteek gebreid. Nu moet ik een soort van kantpatroontje met wit in de rode mouw breien. Maar ondertussen moet ik ook nog meerderen 2 st elke 3e naald.
Hoe doe je dit?!

Toegevoegd na 17 minuten:
En als je gemeerderd hebt, hoe moet je dan verder gaan met het patroon breien, want er zijn wel ineens 2 st bijgekomen.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het meerderen doe je in de eerste of de laatste steek van de toer. Je steekt de naald eerst in op de gewone manier, slaat om, en haalt over. En dan steek je in de dezelfde steek achterlangs nogmaals in, slaat om en haalt over. Nu heb je uit een steek in de vorige toer twee steken gemaakt in de nieuwe toer en dus gemeerderd.
Bovenstaande beschrijving betreft recht breien. Gaat het om een averechte toer, dan is het net andersom: eerst achterlangs insteken, en daarna voorlangs nogmaals.

Toegevoegd na 1 uur:
Je laat de steek op de linkernaald niet afglijden, maar haalt de rechternaald over de linkernaald heen en steekt aan de achterkant nogmaals in dezelfde steek in. Van rechts naar links. Dan maak je een nieuwe omslag, en dan haal je pas door.
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het maakt niet uit of je naalden met of zonder knop gebruikt. Ik zal even zoeken of er een afbeelding te vinden is die het verduidelijkt.

Andere antwoorden (2)

Bijgevoegd filmpje laat zien hoe je moet meerderen.
In je breipatroon is er rekening mee gehouden dat je nu extra steken hebt.
Als je begint met 10 steken, en 3x 2 steken meerdert eindig je met 16 steken. Dat hoort zo. Volg gewoon de rest van de instructies zoals aangegeven in het patroon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meerderen doe je op een van de bekende manieren.
Je moet uiteraard ook gewoon het patroon blijven volgen. Je krijgt dan altijd afwijkingen, daar ben je terecht bezorgd over. Er is echter niets tegen te doen anders dan zorgen dat die afwijkingen op een zo onopvallend mogelijke plek te maken. Voor een mouw zou dat op de naad zijn, als die er is. De naad van een mouw zit normaliter op de binnenkant van je pols. Brei je die mouw rond met een rondbreinaald of 4 naalden, dan moet je, wat de binnenkant van de pols moet worden, markeren zodat je weet waar je moet meerderen. Met een rondbreinaald moet je altijd markeren omdat je anders geen flauw idee hebt waar je aan het breien bent.