Kan een zeilboot harder zeilen dan dat de wind hem draagt?

discussie op het kantoor,kan een zeilboot meer km/h maken dan dat er aan windkracht staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ja. (dit is trouwens een vraag bij Triviant)

Het klinkt vreemd, maar je kan inderdaad harder zeilen dan de wind waait.

Uit bron in link:

Daarbij hangt het ervan af of je met de wind mee vaart, of dat je de wind van opzij hebt.

Met de wind mee is het nooit mogelijk harder te zeilen dan de wind. Als je even hard gaat als de wind, voel je namelijk geen wind meer. Dit merk je als je hard fiets met wind mee. Het lijkt dan wel windstil. Een zeil zou dan dus ook geen wind meer vangen.

Als de wind van opzij komt, blijft (ook als de boot even hard gaat als de wind) het zeil bol staan. Dit merk je als je hard fietst met de wind van opzij, je blijft de wind voelen.
De wind blijft dus ook drukken op het zeil en de snelheid kan daardoor hoger worden dan die van de wind. De wrijving met het water wordt dan wel steeds groter. Hierdoor zal het een gewone zeilboot niet makkelijk lukken sneller te gaan dan de wind. Een katamaran heeft veel minder wrijving met het water en kan dus harder dan de wind varen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee alleen zachter, de boot heeft als weerstand zijn eigen gewicht, en het water!

Toegevoegd na 15 minuten:
Ervan uitgaande dat boot en wind de zelfde richting hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit is een geweldige link waarnaar je verwijst. Éen antwoord vond ik erg opvallend nl. de Stelling (die kant noch wal raakte) van Pythagoras Dikke plus van mij
Met de wind in de zeilen en dan sneller gan dan de wind? lijkt mij niet aannemelijk. Dan heb je tegenwind en zou ik de zeilen strijken en gebruik maken van de stoming. Anders zou je het Perpetuum mobiel hebben uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lisss666;

Ja, als de boot bergaf zeilt.