Het is een soort spoorzoeken.
Daarbij loop je door de natuur en vertrap je allemaal lieve kevertjes, paddenstoelen en korstmossen. Ja, dat is heel slecht voor de natuur.
14 jaar geleden
Ja, ik denk het wel.
Veel caches worden begraven of in bomen/struiken verstopt. Dat kan uiteraard al schade aanrichten.
Daarnaast heb je die fanatiekelingen die dus echt overal tussendoor banjeren (ook tussen de kwetsbare flora) om maar zo snel mogelijk naar "hun schat" te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er van uit dat tijdens het uitzetten van de route, er rekening wordt gehouden met de kwetsbare natuur en het in beschermde natuurgebieden helemaal niet gebeurd.
Dus veel schade denk ik niet, vegeet niet dat juist door de invloed van de mens er ook zeldzame en bijzondere natuur kan ontstaan.
B.V. in karresporen leven vaak zeldzame planten, die er zonder deze karresporen er niet waren, gaten langs de weg om het teveel aan regenwater wag te laten lopen is zo een ander voorbeeld van invloed van de mens, ook hier leven vaak zeldzame planten, dus iets belangrijks vertrappen tijdens geocaching zal wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kijkt naar het aantal "schatten" dan zie je dat er veel (de meesten) in de natuur liggen maar ook in de stad vindt je ze, bv in een dakgoot of ergens anders goed verstopt.
Kwetsbare gebieden zijn zo één, twee, drie niet direct herkenbaar. En natuur is iets waar we zuinig op moeten zijn; het kan natuurlijk niet zo zijn dat door deze hobby bepaalde planten- en dierensoorten onder druk komen te staan.

Dus als je je houdt aan de (spel)regels en daarbij extra goed uitkijkt kan er weinig gebeuren.

Als je dergelijke hobby's zou gaan verbieden dan is paintball, mountainbiken, survival, teambuilding etc etc. ook niet meer mogelijk. Zelfs kamperen in natuurgebied zoals dat op sommige plaatsen van Staatsbos beheer mogelijk is is dan uit den boze.

Alles draait om respect voor onze natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een echte geocacher respecteert de natuur en blijft op de paden. Alleen voor de cache zelf moet je vaak een meter of 10 van het pad af. Bovendien kom je zo op plaatsen waar je normaal gesproken niet zou komen, vooral ook op vakanties in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover 't al schadelijk zou zijn: een (extra) kind op deze aarde zetten is vele vele malen slechter voor 't (leef)milieu. Zo lang 't acceptabel is om als getrouwd stel meer dan één kind op deze aarde te zetten, hoef je je over geocaching niet druk te maken. Dus de komende decennia zit je zeker nog goed, want voorlopig wordt je nog als complete idioot uitgemaakt als je over de regel 'max. 1 kind' begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Nou mmm, niet door mij hoor. Maar ik weet inmiddels hoe gevoelig het hier ligt zodra je over de nadelen van kinderen begint. +1 voor je moed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx ;)
Het is niet goed voor de natuur, het draagt niets positiefs eraan bij en dus is het slecht. Veel geocachers rijden met een auto naar een startpunt toe en gaan vanaf daar zoeken. En ja, dat dat slecht is hoef ik niet uit te leggen.

Maar zo beschouwd is een bezoekje aan opa en oma ook slecht, dus laten we niet overdrijven en lekker geocachen voor wie daar lol in heeft, met respect voor de natuur. Dat dan natuurlijk wel.