Ik ben kaarsen aan het maken van gevonden paraffine. Hoe kan ik kaarsen gieten zonder dat bij het afkoelen een diepe put in het midden komt?

Mijn vader heeft paraffine gevonden aan de kust. ik ben dit weekend bezig met kaarsen ervan maken. Toen ik begon met smelten viel het me op dat er veel water onderin kwam te liggen, dat heb ik eruit gekregen door de was hard te laten worden met een sateprikker in het midden. Wat me toen opviel is dit:

Een groot gat in het midden, waar de was het laatst is uitgehard.

Als ik kaarsen ga gieten, gaat dit waarschijnlijk weer gebeuren! Hoe kan ik dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Paraffine krimpt behoorlijk bij afkoelen en stollen, dat is een natuurlijk verschijnsel.
Om toch kaarsen te produceren zonder "put" hier een paar tips:

Niet de hele vorm in één keer vullen, maar steeds een kleiner deel laten stollen en daarna aanvullen.

Een andere methode is het dompelproces: hang de lont steeds even in de gesmolten paraffine en haal hem weer uit de vloeistof om de aanhangende paraffine te laten stollen.
Per dompelbeurt wordt de kaars een klein beetje dikker.

Neem wel echte lonten van kaarsen, niet elk katoenen draadje zal werken als pit.
Een echte kaarslont is zodanig behandeld dat hij in de vlam krom trekt zodat aan de zijkant van de vlam alle katoen verbrandt.
Als dat niet zou gebeuren dan zal de warmte bovenin de vlam niet voldoende zijn voor volledige verbranding zodat de lont te lang blijft en de kaars gaat walmen. (roetvorming)

Succes bij het kaarsen maken en voorzichtig met vuur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al drie kaarsen gemaakt door te dompelen :) Bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en dank voor de melding van het resultaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu langzaamaan een gietkaars aan het maken in een toiletrol, steeds twee theelichtcupjes per keer. Nog geen putje te zien! Dit lukt!

Andere antwoorden (2)

Was zet uit bij het smelten, en krimpt weer bij het stollen.(Net andersom dan water dat uitzet bij het bevriezen en krimpt bij het ontdooien)
Het enige wat erop zit is is tijdens het stollen was toe te voegen
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gesmolten was, neem ik aan? Ik zal het eens proberen, alvast bedankt.
anneliez
12 jaar geleden
gesmolten was/paraffine ja, zoals mijn collega-antwoorder al zei, in gedeeltes toevoegen.
Als je naar echte paraffinekaarsen kijkt zie je ook altijd een deukje
waarschijnlijk maak je de paraffine te heet, dat is punt één, en kaarsvet bestaat meestal uit meerdere was producten, paraffine is het hoofdbestanddeel. Dat je de was te warm maakt weet ik uit ervaring met wasmodellen gieten, maar dat is een totaal ander verhaal. Als je nog oude kaars resten hebt meng dit dan bij de paraffine, je kent immers de samenstelling niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller gaat uit van (gevonden) paraffine.
Deze stof gedraagt zich zoals de meeste stoffen: bij verwarming zetten ze uit, bij afkoeling krimpen ze, volgens vaste regels steeds evenveel.
Het is voor kaarsen het beste als je van één zuivere stof maakt, je krijgt dan een scherp omslagpunt tussen smelten en stollen.
Voorbeeld van zulke kaarsen worden door Gouda Kaarsen gemaakt van stearine.
Hoe meer verschillende stoffen in een kaars gebruikt worden, hoe meer de kaars bij verwarming eerst een kneedbare substantie wordt voordat hij smelt.
Kaarsen van zuivere stearine zijn óf hard, óf gesmolten.
Goedkope kaarsen uit mengsels van stearine en paraffine en nog meer vetten doorlopen een heel temperatuur-traject tussen smelten en stollen.
Mengen is dus af te raden als je een goede kaars wilt maken.